«Utskrift» – Lars Mæhle (red.)

Utskrift - Lars Mæhle

Det her er et funn! I alle fall om du er det minste interessert i hva som foregår i samtidslitteraturen i Norge akkurat nå. Utskrift – nye norske noveller – koster bare 49,- kr og inneholder hele 51 (!) nyere noveller. (Kjapp hoderegning tilsier at det blir under en krone novella… jeg bare nevner det.) Noen av dem er ikke tidligere publisert og derfor særlig spennende for leseren, mens andre faktisk har rukket å bli skolepensum allerede.

Noen bidragsytere er tunge, anerkjente forfattere – andre igjen er helt ukjente – i alle fall for denne leseren. Og det er miksen som gjør det så stas. Både å nikke gjenkjennende til flere av novellene; se der ja, den har jeg jammen i meg lest allerede – og samtidig å lure på hvilke leseopplevelser som skjuler seg hos et nytt navn.

Flere av mine favoritter er bidragsytere her: Johan Harstad, Trude Marstein, Tore Renberg, Kyrre Andreassen, Håvard Syvertsen, Jo Nesbø, Frode Grytten, Levi Henriksen… bare for å nevne noen.

Det morsomme er at denne boka ordner novellene etter forfatternes alder. Mange av de eldste av dem – ja, som egentlig ikke er så gamle når det kommer til stykket (født i 1960 og framover) – har levd med meg lenge. De yngste er jeg i ferd med å oppdage nå. Derfor starter jeg bakerst i boka til en forandring. Novellesamlinger er jo til å skalte og valte med. Man trenger ingen kronologisk lesning og kan fritt styres av leselyst og innfall. Ergo blir det bakfra denne gang. Og Johan Harstad er jo et trumfkort å avslutte med – eller rettere sagt: å begynne med. En «gammel» kjenning som skriver lysende.

Endre Lund Eriksen og Øystein Vidnes var derimot helt nye for meg – og begge ga saftig mersmak. Jeg kjenner at denne boka virker som den skal. Smaksprøver på hva som finnes av gode les der ute.

Og hvis du skulle være det minste i tvil: dette er en bokanbefaling!

Legg igjen en kommentar

Filed under Lesegodis

Legg igjen en kommentar

