Unge Werther

… er ikke noe man gjør seg ferdig med i en fart. Det henger i, både boka og forrige innlegg. Derfor iler jeg til med et oppfølgingsinnlegg om samme emne.

Jeg kom til å tenke på en for Goethe sikkert utilsiktet virkning av boka i sin samtid. Det skal nemlig ha hatt seg slik at i etterkant av denne enorme suksessen til romanen, så oppsto det en veritabel Werther-mote. Den gikk ut på å etterligne Werthers klesdrakt: gul vest, blå livkjole, hatt av filt og et hår som ikke lenger skulle være pudret. (Særlig det siste kan jeg tenke meg vakte forargelse blant tilhengerne av puddermoten! Hva gir du meg; ikke pudder i frisyren?!)

Unge Werther

Det har videre kommet meg for øret at det finnes dem som hevder, at nettopp disse framtredende trekkene ved Werther-moten ennå kan sees i dagens mannsbunader rundt om i Skandinavia.

I så fall er det jo artig hvordan bøker kan ha ringvirkninger på områder langt utenfor boksidene. Og langt ut over sin samtid.

Legg igjen en kommentar

Filed under Lesegodis

Legg igjen en kommentar

