Litterære drops

… kaller Gyldendal sin bokserie med såkalte feelgood-bøker. Jeg siterer forlaget:

Drops-bøkene er deilige feelgood-bøker som gir et velfortjent og etterlengtet pust i hverdagen. Drops-bøkene forteller historier med høyt tempo og overraskende vendinger, er skrevet med snert og humor og har stor underholdningsverdi.
Drops-bøkene betrakter og gjenspeiler hverdagen med skjevt blikk, de har et mer eksotisk tilsnitt, eller de tar pulsen på tiden vi lever i. Bøkene byr på stor variasjon, har en delikat og stilig design og koster kun kr 199,- pr. bok.
(Nettsiden er her , og da kan du se alle de såkalte Drops-bøkene.)

Grunnen til at jeg nevner disse søtsakene, er at på min bytur i dag stakk jeg innom en bokhandel for å bunkre bøker. Sommerlitteratur i pocketutgaver til å drasse rundt på egnede og uegenede steder. Bøker jeg har hørt er gode, og som jeg av en eller annen grunn ikke har fått lest ennå.  Slike  kjøper jeg gjerne i pocketutgaver til sommerbruk.

Jeg må innrømme at jeg ikke en gang hadde vurdert å stoppe ved utstillingen av disse Drops-bøkene, hvis det ikke var for en entusiastisk bokhandleransatt som insisterte på å fortelle meg litt om et par av disse. Det er noe med hele chicklitt-imaget jeg overhodet ikke faller for. Det stritter i meg.

Små sitroner gule - Kajsa IngemarssonMen altså, damen i butikken insisterte meg nærmest bestemt over mot Drops-sjokkselgeren, og dro fram Små sitroner gule av Kajsa Ingemarsson. Jeg hadde verken hørt om forfatteren eller boka, så interessen den bokhandelansatte møtte hos meg var mildt sagt laber. Jeg kunne strekke meg til å mene at omslaget var sommerlig friskt, men der stoppet min entusiasme og interesse. Men så – eureka – viste det seg at denne boka var Sveriges mest solgte bok i 2005 – uansett sjanger!

Se det ja, nok en litterær begivenhet som har gått meg hus forbi! Eller, kanskje det ikke er en litterær begivenhet, snarere en markedsføringsbegivenhet kanskje? Jeg lever i uvissheten.

Og jeg får ikke vite det med det første heller, for jeg kjøpte ikke den boka. Tross anbefalingene. Den var liksom ikke helt meg. Tror jeg. Men tvilen sitter selvsagt i… Har jeg tatt feil? Går jeg glipp av en aldeles vidunderlig bok her?

Sveriges mest solgte bok i 2005. Du verden!

Jeg tenker ennå på akkurat det

 

5 kommentarer

Filed under Lesegodis, Lurer på om..., Selvopplevd

5 responses to “Litterære drops

  1. Og så den som jeg har oversatt til norsk, da gitt …

  2. Oda

    Jeg har lest den på svensk. Med mindre bloggeren over har gjort den til en helt annen bok gjennom oversettelsen, så behøver du egentlig ikke å lese den 😉 Men den fordriver et par timer i hengekøya.

  3. leselama

    Theme Melck: He, he. Sånn kan det gå. 😉 Egentlig sitter jeg her og smiler rundt, dette var faktisk skrekkelig morsomt, når jeg tenker etter. Tilfeldigheter er gjerne det.

    Men siden du har oversatt den, så er du kanskje inhabil mht å uttale deg… jeg skal ikke spørre hva du synes, bare konstatere at hele Sverige «ikke kan ta feil»! Heh! 😉

    Oda: Jeg hadde mistanke om det. Dessuten har jeg ikke hengekøye…. 😀

  4. Ja, det er morsomt med tilfeldigheter. Ser på siden din at du hører på Manu Chao, som jeg kjøpte en CD av for ikke lenge siden. Og at du anbefaler Valkyrien Allstars, som jeg også nylig var borti i forbindelse med at deres store inspirator, spelemannen Hallvard Kvåle fra Voss, var ukens P2 artist.

  5. leselama

    Gode ting har en tendens til å henge sammen! 😉

    P2 leverer dessuten stadig vekk god radio. Det er «min» kanal også.

Legg igjen en kommentar

