Regnværsrydding

… i bokhyllene fikk meg til å sitte med Hanne Ørstaviks Presten i hendene igjen. Kikke på den. Igjen.

Presten - Hanne ØrstavikDet er en stund siden jeg leste den nå, men bildet av omslaget med Nesseby kirke irriterer meg faktisk like mye hver gang. Ikke selve kirka, selvsagt, men det faktum at det ikke er den kirka som får så stor plass inne i boka. Og jeg tenker, hvorfor kunne man ikke like gjerne ha hatt et omslag med den reelle kirka fra boka, siden det er så tydelig hvilken kirke som blir omtalt. Hvorfor velge et illustrasjonsfoto av en annen kirke, som ikke svarer til beskrivelsene i boka?

Jeg kom ut av hoveddøra, låste. Døra var av glass, med blyramme, så selv om den var lukket, var det mulig å se inn. «Kirkedøren står liksom klemt inn mellom to kantede tilbygg som står der som stivnede iskolosser og gir ly for den kirkesøkende.» Det sto i folderen jeg hadde fått tilsendt etter at jeg ringte og forhørte meg om stillingen. Jeg så opp på kirka. Jeg hadde aldri tenkt på de to hvite murtårnene som iskolosser. Nei, to kraftige, enkle murtårn var det, med åpning mellom hvor en kunne se himmelen, og et tak over, et sånt tak Lillen hadde i legosamlingen sin, en trekantkloss til å sette på toppen.

(Sitat fra Presten, side 9 – 10)

Den egentlige kirka

Jeg vet selvsagt at jeg ikke burde irritere meg så lett over slike detaljer, men siden det ikke er den minste tvil om hvor vi er hen i denne boka , så gjør jeg altså det. Irriterer meg. Hver eneste gang jeg ser den boka, irriterer jeg meg. Jeg synes nemlig det burde være et minimum av samsvar med illustrasjonen på utsiden av en bok og innholdet av den. 

Og det får meg til å lure på om dette var en illustratørglipp, eller om det var med hensikt. I så fall, hva kan hensikten ha vært da?

5 kommentarer

Filed under Irriterende - hva?, Lesegodis, Lurer på om...

5 responses to “Regnværsrydding

  1. Du verden, slikt er irriterende! Det kan ødelegge en hel bok. Jeg er så forundret over forlag som slipper gjennom slikt… Dessverre er det ofte at illustratører og designere ikke leser bøkene de formgir, det kan handle om for lite tilgjengelig tid eller at forlaget rett og slett bare forteller hva som skal være på omslaget og det derfor ikke er nødvendig for designeren å lese. Til syvende og sist er dette uansett forlagets ansvar og de bør ikke slippe gjennom slike feil som dette.

    Jeg nileser alltid teksten SPESIELT i tilfeller hvor noe av omslagsmotivet er nøye beskrevet, jeg kan ikke tenke meg noe verre enn at et bokomslag jeg har gjort har slike feil… (eller jo, det er jo ting som er verre, men professjonelt er slikt fryktelig)

    Beklager å legge igjen en link til min egen blogg, men jeg skrev om nesten det samme for noen måneder siden: http://moujil.blogspot.com/2007/03/bokomslag.html

    Du kan jo kikke på den om lysten er der 😀

  2. leselama

    Kjempeirriterende! Og hva som er verre: i dag fant jeg en ny slik «feil». (Jeg skriver om det i en kommentar i din blogg, så jeg gjentar det ikke her – de som er like pirkete som oss, kan klikke seg via linken din og lese alt – for det var et strålende innlegg du linket til. Takk for den! 🙂 )

    Jeg merker at jeg henger meg veldig opp i slike feil, og at omslagene på bøkene er veldig viktige for meg. Noen ganger lurer jeg på om ikke forfatterne har noe de skulle sagt om det endelige resultatet – jeg mener, om ikke illustratørene får lese hele manus, så vet da vitterlig forfatteren selv hva som står der og hva som ikke stemmer…

    Eller kanskje vi bare er en liten hysterisk, pirkete klan her, som henger oss opp i slikt? 😉

  3. Oda

    Jeg hater mysterier som ikke blir oppklart. Helt siden jeg leste denne posten har jeg prøvd å slå fra meg at du ikke fortalte oss hvilken kirke det var. Fint bilde du har satt inn. MEN HVILKEN KIRKE ER DET!? Please!?

    Hilsen ex-kryssordleser som måtte slutte å løse kryssord fordi hun ikke kunne legge det bort før hver eneste rute var fylt 😦

  4. leselama

    He, he. Godt det ikke bare er meg som har slike «hang ups» og MÅ vite ting!

    Her kan du se hvilken kirke det er: http://www.ub.uit.no/baser/arkinord/categories.php?cat_id=232&l=norwegian

  5. Oda

    Ah! Tusen takk! 🙂
    *puster lettet ut og legger seg på sofaen for å se kveldens Bollywoodfilm med ro i sjelen*

Legg igjen en kommentar

