Boklyd og luftlektyre

I postkassaDunk! Smell! Knas, knas… knas…….. knas……… knasssss….!

Lyden av leselykke. Lyden av bokforsendelse i posten. Smellet i bunnen av postkassa av tung bok. Lyden av postmannen som går sin vei i grusen. Vissheten om at nå ligger det en skatt der ute og venter på meg.

Nå – akkurat nå – ble livet litt mer spennende, tross evigvarende sommerregn og ferieflopp.

Sammen med den nye boka, lå det et nyhetsbrev fra bokkilden.no som oppfordret meg til å bestille sommerbøkene nå. (Som om det ikke var akkurat det jeg hadde gjort?!) Og ikke uventet kunne nyhetsbrevet hoste opp et helt menasjeri av forslag til hva jeg burde lese i sommer. Det hevdet sågar at det var hos dem jeg får flest bokstaver for pengene. Pr bokstav altså! Egentlig har jeg aldri funnet på å tenke på at jeg betaler pr bokstav, snarere pr bok, eller pr leseopplevelse, men alle nye tanker er jo interessante på sitt vis.

Det som jeg også finner interessant, er selve tanken om at sommerbøker skal være lette. For det var det det sto: «Lette sommerbøker». Lette? Hvorfor det? Når man endelig har tid og ro og anledning til å lese litt litteratur med motstand og innhold… Når man er i hvilemodus og riktig kan reflektere over litteraturen… Ja, så skal de altså være lette. Implisitt: så du nesten slipper å lese. Så du nesten slipper å tenke. Lette altså. Som luft.

Kanskje det hadde vært en interessant ting å spørre folk om – hvilken lett sommerlektyre de har kjøpt, for nesten ikke å måtte lese, og nesten ikke å måtte tenke på? Kanskje man til og med hadde fått kartlagt en egen sjanger her: bøker som man ikke trenger lese? Luftbøker.

5 kommentarer

Filed under I postkassa, Lurer på om...

5 responses to “Boklyd og luftlektyre

  1. Ja, det er i grunnen ganske pussig det der med at man skal lese «lette» bøker om sommeren. Og hvor mye veier en «tung» bok, tro?
    Ellers må jeg bare få si at jeg er glad jeg oppdaget bloggen din. Jeg liker meg her 🙂

  2. leselama

    Takk for koselig kommentar! 🙂 Så godt at du liker deg her!

    Hvor mye veier en «tung» bok? He, he. Stilig spørsmål! Jeg tar «postkassetesten». Sier det «dunk» i postkassa mi, så er det «tung» lektyre. Dvs. Leselama-godkjent. 😀

    For øvrig minner denne «tung» – «lett» definisjonen meg om den gang jeg lærte å danse vals: tung-lett-lett, tung-lett-lett… Som vanlig har jeg lett for å spore av. 😉

  3. Jeg skjønner ikke hvorfor litteratur skal være ‘lett’ om sommeren. Selv leser jeg altså ‘Ulysses’ …

  4. Jeg tror kanskje man reklamerer for «lette bøker» om sommeren fordi da er man mer «lett til sinns», og om vinteren, i påsken, med jul, og sånn, så er det mer mørkt ute, man har vinterdeperisjoner og synker inn i seg selv og tiltrekkes mer av det tunge…

    ELLER. Når jeg skriver dette kommer jeg til å tenke: Gjør man egentlig det? Det er jo egentlig om vinteren, når alt er tungt, været, maten, sinnstemningen, ALT, at man kunne hatt behov for virkelig lette bøker.

    Hm…

  5. leselama

    Ja, ikke sant, Binka – det er liksom noe paradoksalt ved dette! 😉

    Da er vi to som ikke skjønner helt det der, Theme Melck. Jeg vil tro at «Ulysses» er en strålende sommerbok med en hel del motstand i seg. Jeg følger med på din gang gjennom boka på bloggen din, og har stor glede av akkurat det. 🙂

Legg igjen en kommentar

