Å forklare det uforklarlige

Ikke bry dere om at gutten på bildet har sandaler og ikke kritthvite joggesko...Den siste tida har jeg lest Karin Fossums Den som elsker noe annet. Det er Fossums åttende roman om Konrad Sejer og sjangeren er derfor selvsagt krim. Eller… er den det? Jo. Nei. Vet ikke…

Jeg vet i alle fall at det er en liten gutt som blir funnet drept i skogen og at han er seksuelt misbrukt. Noen er død. Noen har gjort det. Krim? Jo – kanskje.

Det er bare det at dette ikke er en slik klassisk hvem-har-drept-offeret-krim, for man får ganske snart vite hvem gjerningsmannen er. Dermed knytter spenningen seg videre med ett til helt andre ting. Vi hever oss opp fra krim til en slags stillfaren psykologisk thriller som utforsker menneskesinnets mørkere sider og våre ofte uforståelige beveggrunner. Hele boka oppfatter jeg som en undring over forbrytelsens vesen. En utforsking av gråsoner i stedet for den vanlige polariseringen mellom godt og vondt.

For Karin Fossum diskuterer med seg selv i denne boka. Snur og vender på perspektivene. Endrer ståsted og synsvinkel slik at alle impliserte parter får belyst saken fra sin side. Nesten drøfter forbrytelsen med – om ikke pro et contra-argumentasjon, så i alle fall med en viss sympati og forståelse for alle sider i saken. Viser oss – om ikke helt og fullt ut hvorfor, så i alle fall et stykke på vei – hvordan pedofili er mulig. Kanskje.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg klarer å være like positiv i min forståelse for denne samfunnets paria kaste som hun får til i denne boka. Jeg kjenner jeg blir så inni (sensurert saftig uttrykk!) forbannet på voksne mennesker som utnytter barn, at jeg ikke klarer å kaste alle mine fordommer på båten. Hvilket jeg ikke tør helt si om er Fossums feil, eller min egen stahet. Uansett, jeg tror ikke jeg klarer å forstå. Ikke helt. Og jeg tror jeg har mange med meg i akkurat det. Men kanskje det er akkurat det som langt på vei har vært Karin Fossums prosjekt her: å prøve forklare det uforklarlige? I alle fall utforske det. Løfte det litt ut fra skyggene av sitt tabu.

For de pedofile er sannelig bunnslammet av alle samfunnets lag. De laveste av de lave. Og om jeg ikke forstår, så har jeg da i det minste tenkt noen andre tanker enn jeg bruker mens jeg leste boka. Og det i seg selv er jammen ikke lite. Kanskje Karin Fossum allikevel har lykkes bedre med sitt prosjekt enn jeg tror?

(Mer bakgrunnsinfo om boka finner du her.)

2 kommentarer

Filed under Lesegodis, Lurer på om...

2 responses to “Å forklare det uforklarlige

  1. Veldig godt skrevet av deg. Og en fin blogg du har forøvrig! Har ventet på dette, ettersom du tidligere hadde skrevet «Jeg leser akkurat nå…»

    Jeg leste denne boken i sommer, det tok meg bare ett par dager. Og jeg pleier virkelig å bruke lengre tid på bøker.

    Ja, det er virkelig et tabulagt område Fossum har våget seg utpå med denne romanen. Om hun har forsøkt å fornye vårt bilde av denne gruppen overgripere, vel. I alle fall har hun, som den gode menneskekjenner hun er i sitt forfatterskap, skildret en historie sett fra deres vinkel.

    Og om man ikke sitter igjen med medfølelse, så har man i alle fall kanskje lært litt mer.

    Gleder meg til å lese flere anmeldelser av deg!

  2. leselama

    Tusen takk for hyggelige ord, Miriam! 🙂

    Ja, det er en lettlest bok, både fordi den har et visst driv og fordi den er skrevet i et enkelt språk. Enkelt – om noe veldig komplisert.

    Jeg tenker at dette må være krim for dem som ikke egentlig liker krimsjangeren, men som allikevel liker å utforske menneskenes mørkere tilbøyeligheter. Uten å gå alt for dypt i materien. For den er litt sånn fort forbi, den er det. Tenkingen er liksom opp til en selv. Som alltid. 😉

Legg igjen en kommentar

