Midt i boka

En ettermiddag om høsten - Mirjam KristensenÅ skrive om bøker midt i leseopplevelsen er ganske interessant. I alle fall når man er ferdig med den og kan titte tilbake på hva man har skrevet og opplevd midt i. For noe endrer seg etter at boka er ferdig, tror jeg. Ofte har man da fått alle svarene, eller i alle fall helheten av boka inn. Og da blir på sett og vis opplevelsen av boka endret. I alle fall har jeg det slik.

Akkurat nå er jeg midt i Mirjam Kristensen En ettermiddag om høsten. Bakpå boka står det: «Hans Olav forsvinner fra Rakel midt i New York.» Punktum. Ikke mer. Det er det du får vite om innholdet. Og det er betegnende nok i grunn det hele også. Historien begynner der – og kverner videre om akkurat dette. Uten at mysteriet med Hans Olav har kommet noe videre. Det står i stampe. Og det hele oppleves naivt og rart og forvirrende.

Jeg merker jeg dras litt av ønsket om å finne ut hva som skjer med Hans Olav, men samtidig… jeg vet ikke. Det er mulig dette er godt gjort. At jeg som leser føler på kroppen hvordan verden stopper opp i det Hans Olav blir borte. Men jeg vet ikke om det virkelig gjør det. Jeg vet ikke helt om jeg helt kjenner det jeg skal kjenne. For jeg kjenner at jeg blir irritert av dette. Og det er sikkert ikke meningen.

Det toppet seg for litt siden da Rakel – hovedpersonen og jeg’et i boka – oppsøkte en mann som har et kamera han tar bilde av døde personer med! Og dette kameraet har han fått tak i fra noen eksentriske søstre som har bygget syv trapper inne i leiligheten sin. Trapper som ikke leder noe sted. Jeg kjenner at det er symptomatisk for hele boka. I alle fall for min lesning. Dette leder ikke noe sted.

Så jeg la den vekk. I alle fall for nå. For akkurat nå er det aller mest spennende ved den boka, uvissheten om jeg i det hele tatt kommer til å plukke den opp igjen. Om jeg kommer til å lese den ut. Jeg vet ikke.

I så fall vil det være for å kunne se tilbake på opplevelsen av å være midt i boka, etter å ha avsluttet den. Se om frustrasjonen min bare var forbigående, eller om den holdt boka ut. I så fall har jeg kastet bort tid på å avslutte en bok – igjen. For jeg leser gjerne ut bøker jeg har begynt på. Jeg gjør det.

17 kommentarer

Filed under Lesegodis, Midt i boka

17 responses to “Midt i boka

  1. Oda

    Haha, jeg skjønner hvordan du har det! De trappene som leder ingen steder og er symptomatiske for hele boka ser jeg for meg 😉

    Selv leser jeg ikke ut alle bøker, altså. Jeg gjør ikke det.

  2. Tror kanskje du er smartere enn meg, Oda! He, he. Jeg tror det. 😉

  3. leselama

    Så fint da! 🙂

    (Føler meg nesten et av dyra i det eventyret om geitekillingen som kunne telle til ti; «han teller meg!» – bare at det nå heter: «hun linker meg!») 😀

  4. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har løftet opp denne boka i bokhandlen og tenkt at nå skal jeg jammen få kjøpt og lest den. Men det blir ikke. Det er noe ved presentasjonen og omtaler som jeg synes å huske påstår at leseren ikke gis noen løsning til slutt heller… Det blir bare ikke og kanskje er det like greit?

  5. leselama

    Jeg har også tatt i denne flere ganger, Jill. Det er noe med omslaget tror jeg. Noe som er annerledes. Egentlig er det jo bare pent «papir», for jeg kan – i alle fall ikke ennå – se at det har noen referanse til innholdet. Og det synes jeg egentlig er litt… nei, ikke litt, men veldig synd. Jeg liker at hele boka henger sammen – utenpå og inni. Her er det veldig mye brokker og biter og løse deler.

    Kanskje det gir en mening etter hvert, alt sammen, tenker jeg håpefullt. Men etter å ha lest din kommentar, tviler jeg stadig mer.
    Får vi ingen løsning heller sier du?! Hjelpes! 😦

  6. Det er alltid interessant å diskutere det du tar opp helt på tampen (og som forsåvidt skinner gjennom underveis): Dette med å lese en bok fra perm til perm, selv om man egentlig ikke fikser boka.

    Jeg har sluttet med det, all den tid livet er for kort til å brukes opp på dritt (unnskyld fransken). Hvorfor gjør du det? Eller, nei, heller: Hvordan orker du?

  7. Åh, jeg elsket den boken! Kanskje fordi jeg ikke er så opptatt av at ting skal løse seg til slutt. For det gjør det altså ikke her (bare så du er advart altså…)

  8. leselama

    Så bra å høre fra noen som har en annen opplevelse enn meg! Strålende! 🙂

    Egentlig, Jorid, så er jeg også veldig tilhenger av åpne slutter… om det ikke er i krim da. Og denne boka er jo nesten en krim – på mange måter i alle fall. Den ligger nær opptil på mange vis, på måten den bygger spenning på, måten handlingen drives fram på, og et slags forsøk på opprulling av «hva som egentlig skjedde». Kanskje er det akkurat det som frustrerer meg, at den på mange vis har en gåte og at jeg ikke føler jeg kommer nærmere løsningen her… Kanskje burde jeg lese den ut… jeg har legning for å avslutte prosjektene mine. Jeg har det… (Innrømmelse: av og til er det skrekkelig slitsomt! 😉 )

  9. leselama

    Thomas M: Jeg tror jeg lider av tvangsgjennomføring eller no’… Eller en eller annen nærmest sykelig nysgjerrighet. 😉

    Eller så kan det selvsagt like gjerne være seinvirkninger fra den gang jeg studerte litteratur og tross alt fant gullkorn der jeg la igjen en del energi. En slags stahet. Pensumlitteratur er ikke alltid i overensstemmelse med ens egen smak, kan jeg love.

    Men samtidig lærer man en del om man prøver å lese noe som man selv kanskje ikke ville plukket ut sånn i først omgang. Tror kanskje det handler om å strekke seg. Men selvsagt, du har et poeng – et godt et også – i at livet er for kort for dårlige opplevelser.

    Allikevel, det blir for kjedelig å bare velge sin egen mainstream også. Det er godt å ha noe å måle opp mot. Og – når det er sagt – det ER mange mennesker som liker denne boka. Og det er vel det jeg finner fasinerende da, hva «de andre» bygger sin mening på. Hva det er de faller for som jeg ikke «dæv’ver a’ » – for å si det sånn.

  10. Omslaget, ja, det er et fint og tiltalende mønster, faller umiddelbart i smak hos meg, men samtidig er jeg rimelig sikker på at du har rett i at den ikke har så mye med innholdet å gjøre. Så vidt jeg har hørt var det forfatteren som sa hun ville ha dette og da ble det det.

    Det er jo unektelig interessant i forhold til hvordan man oftest tenker at et omslag skal være. Det skal formidle sjanger, hinte litt om innhold, og en hel del annet, men først og fremst er det en salgsplakat idet boka står i butikken. I forhold til det siste, tror jeg det er et vellykket omslag. Jeg tar det i allefall opp på nytt og på nytt på grunn av den fine tapeten. Men så er jeg kanskje i overmål interessert i tapeter, ornamentikk og denslags 😉

    Når det gjelder å lese ferdig bøker man ikke egentlig liker: Jeg forsøker alltid å lese ferdig, i alle fall om boka har et godt språk. Tror jeg venter på at boka kanskje engang skal ta av og bli riktig bra. Men er jeg fortsatt ikke interessert når det er 50 sider igjen av en 600-sider-lang bok, da får det heller være.

  11. leselama

    Jill: Takk for interessant kommentar! 🙂

    Nå sitter jeg og lurer på hva som var forfatterens beveggrunn for å ønske nettopp dette omslaget. Om det bare var som du sier «fin tapet» eller om det skal ligge noe mer bak. Hvis det var et uttalt ønske fra forfatterens side om å gjøre akkurat dette, så hadde det sannelig vært spennende å høre hvorfor. Hva mer enn å presentere kunden for en pen bok, liksom, for den ER jo en pen bok…

    Jeg har så absolutt forståelse for at førsteprioritet for et omslag er å selge boka, stikke seg fram i mengden, men – og det er et stort men – nettopp for å selge boka bør jo omslaget si noe om varen boka. Leseopplevelsen om du vil. Hvilken bok er dette? Er dette en bok jeg vil lese akkurat nå? Er dette en bok jeg prioriterer å bruke pengene mine på før alle de andre den står sammen med? Osv.

    Det er jo ikke bare en haug med papir bundet pent inn vi som kunder/lesere kjøper. Vi kjøper jo først og fremst leseopplevelsen – forventningen om å lese noe bra. Og de fleste av oss har jo gjerne både tid og penger som knapp faktor i våre liv, så derfor så tenker jeg at omslaget på sett og vis skal hjelpe meg til rette valg. Få meg til å gå rett på en bok for meg, på sett og vis, hver gang jeg velger. (Selvsagt er ikke verden så optimal, men… ja, altså bør ikke ambisjonene ligge den veien?)

    Jeg forventer liksom at omslaget skal være samstemt med innholdet – at omslag og innhold skal klinge sammen. Og det synes jeg ikke denne boka får til. Omslaget er innbydende, jadda, men heller ikke noe mer. Jeg er nok kresen og vanskelig, men samtidig: gode omslag jubler jeg av. Men jubelen når altså ikke fram til dette her. 😉

  12. Leselama, der har du et kjempepoeng! Å «velge sin egen mainstream» høres jo helt grusomt ut; og som noe man kanskje gjør oftere enn man tror. Faen, det var et godt spark til å plukke opp igjen en bok som heter «Edward Nansen». Har du prøvd å lese den?

  13. leselama

    «Edward Nansen»?! Hæh? – tenkte jeg, polfarere? Nansen og Johansen…. næh? Edward? Het han ikke Fridtjof?… – Ok. Lang historie kort – jeg googlet. Og fant dette: http://www.nrk.no/nyheter/kultur/litteratur/1.2558982

    DENNE skal jeg lese! Du er en knupp! Alltid så gode boktips. Det jeg altså vil si er egentlig: Takk! 🙂

  14. Hehe, fint at du synes det. Men nå vet jeg ærlig talt ikke om dette er en bok jeg egentlig anbefaler!

  15. leselama

    Nei, jeg fattet jo det da – siden du egentlig vel hadde lagt den vekk? 😉

    Men den hørtes ut for å være en bok jeg enten liker glugg i hjel – eller selvsagt også ikke. Og med muligheten for det første, så…

    Debutbøker er dessuten en svakhet jeg har. Samtidig, nytt og spennende. Og kanskje snart enda bedre. Og så har man lest det fra starten av, liksom. Når forfatterskapet tar av. Det er noe med det. Spennende uansett. Så takkesigelsene er oppriktige og entusiastiske like fullt. De står. 😉

Legg igjen en kommentar

