Med snømenn på alle kanter

Snømannen - Jo NesbøGode krimbøker er det en sann fryd å være midt i. Det er nesten så man ikke kan legge den vekk heller, når man finner en bok med det der rette, gode drivet. Det er nesten så lesingen blir et fysisk behov man utvikler en uimotståelig trang til å tilfredsstille. Hver gang man skal til å legge boka vekk en stakket stund, så tenker man: bare litt til, liiiiitt til…

Og det er selvsagt en god besettelse å være en del av – for en krimelsker som meg. For det betyr at man har funnet en riktig god bok. Og nå har jeg det. Funnet en riktig god krim: Snømannen av Jo Nesbø.

Den største synd man kan gjøre mot en krimbok, er selvsagt å røpe noe av innholdet som kan ødelegge spenningen for en annen leser. Så det skal jeg vokte meg vel for. Men jeg har allikevel tenkt å si noe om innholdet, om enn ikke handlingen, for det er bare et aldeles nydelig poetisk språk i denne boka – sånn innimellom alt det makabre og blodige.

Hør på dette: «Vinden blåste gåsehud på vannflaten.» (s. 281) Ser du det ikke for deg? Er det ikke et nydelig bilde? Som tatt ut fra et dikt, mer enn en krimbok. Og det er jo akkurat det som gjør Jo Nesbø til en av mine absolutt favorittkrimbokforfattere. Om ikke i bestemt form: favoritten. Blant mange gode. Det er noe med evnen til å se og formidle ting. Noe med måten ting blir beskrevet og sagt som gjør han til hakket bedre enn alle andre. For meg.

Jeg tar med en sekvens til, avslutningen av kapittel 11: «Fotsporene gikk fra porten og rett bort til under vinduet hvor hun sto. Som en linje av svarte punktum i det tynne snølaget. En kunstpause før bokstavene. Det gikk ikke noe spor tilbake.» (s. 134) Det er bare så fint sett og sagt. Og på toppen av det hele midt i en drivende god spenningsbok. Det løfter boka – opp, opp, opp.

Ja, om noen skulle være i tvil: jeg nikoser meg – midt i boka. Midt i det litterære novembermørket, med snømenn på alle kanter.

6 kommentarer

Filed under Midt i boka

6 responses to “Med snømenn på alle kanter

  1. Godt du ikke røper for mye, for jeg ser for meg det blir jul før jeg kan lese denne.

    Uansett, nå fikk jeg en fin forsmak på det jeg har i vente.

    Vet ikke helt hvor du befinner deg, men her på Østlandet hadde det passet fint å lese om snømenn nå…

  2. leselama

    Den passer fint i novembermørket – og like før jul. Eller i romjula. Som student leste jeg masse oppsparte bøker i romjula. Romjula er nemlig erklært pensumfri sone. 😉

    Jodda, jeg befinner meg på Østlandet jeg også, Miriam – men i dag har jeg ligget i sola (i le av vinden!) i bikini (er det juli, så ER det juli!) og lest «Snømannen». Det var heldigvis litt klimakræsj, men aldeles nydelig. En smak av sommer – tross snømenn.

    Er snart ferdig med den nå – og den holder helt i mål denne boka, ser det ut for. Veldig bra Harry Hole-krim dette. Veldig, veldig bra!

  3. Helt klart den beste så langt. Jeg synes bøkene om herr Hole bare blir bedre og bedre, jeg. 🙂 (Jeg blogget forøvrig også om denne snømannbefengte boka for litt siden).

  4. leselama

    Vi er helt enige, Elin. Fint innlegg i bloggen din også – til å nikke av å si: så sant, så sant, så sant. 🙂

  5. Snakket med en veldig god venn av meg i dag som nylig ble feridg med boka. Vi ble enige om at snømenn neppe ble det samme etter dette, og at vi til vinteren måtte lage snømenn i Tommy & Tigern-stil. *fnis*

  6. leselama

    He, he. Nei. Snømenn blir aldri det samme etter «Snømannen» – det skal være sikkert. Om vi får snø til vinteren, man vet jo aldri i disse urolige vær-tider, så skal jeg jammen i meg lage en riktig fæl en! 😉

Legg igjen en kommentar

