Alt blir klart og betydelig – når man ser det på film

Everything is IlluminatedI går hadde jeg filmkveld. Det er ikke så ofte jeg ramler over gode filmatiseringer av gode bøker, så jeg føler meg nærmest forpliktet til å reklamere for denne. Vanligvis synes jeg nemlig at boka langt overgår filmatiseringen av den. Spesielt hvis jeg har likt boka. Men altså, i går fikk jeg meg en positiv overraskelse og en særdeles hyggelig opplevelse.

Det var filmen Everything is Illuminated med Elijah Wood i hovedrollen som forfatteren Jonathan Safran Foer. Han som skrev boka med samme navn – eller på norsk: Alt blir klart og betydelig. Alt blir klart og betydelig - Jonathan Safran FoerEn bok jeg riktig koste meg med for en god stund siden. Og det rare er at det var språket som først og fremst fasinerte meg den gangen. Den ukonvensjonelle bruken av det. Overraskelsene i måten å bruke språket på. De rare ordene på de rare stedene. Den gjennomgående humoren i boka som ble leseren til del ved språkoverraskelsene, ved underliggjøringen og ved fantasien.

Og språket er jo ikke så lett å få filmatisert. Trodde jeg. Men de hadde klart å få det med. I alle fall langt på vei. Og de hadde i tillegg klart å formidle denne litt forvirrende og rare historien på en nydelig måte. Selvsagt ikke helt som boka, men jeg skal være «large». Det gikk fint. Det var søtt, salt og syrlig. Det var en godtepose av en film. Om du ikke allerede har sett den (jeg er ekstremt langt etter når det gjelder å se filmer!) så er det i alle fall en anbefaling til en regntung kveld.

9 kommentarer

Filed under Filmti', Lesegodis, Selvopplevd

9 responses to “Alt blir klart og betydelig – når man ser det på film

  1. Den filmen må jeg jammen se! Fint cover var det også!

    😀

  2. Jeg har verken sett filmen eller lest boka, men kanskje jeg gjør det når jeg er ferdig med den enorme bunken bøker jeg MÅ lese først.

    Så mange bøker, så liten tid… 😉

  3. leselama

    Ja, akkurat sånn er det, Elin. Haugen av bøker som vokser og vokser… men den er tross alt god. Om man ikke kom på én eneste bok man ønsket å lese, hadde dagen vært svart. Kullsvart. Så vi har det bra, tror jeg, med lesehaugene våre. 😉

  4. Jo, det er et poeng. Men noen ganger må man lese bøker man egentlig ikke har SÅ lyst til å lese også, bare fordi man har sagt ja til å sitte i juryen til Brageprisen. 😉

  5. leselama

    Å si ja til å sitte i juryen til Brageprisen høres ut som en fornuftig ting å gjøre! Selv om man da må lese bøker man ikke har valgt selv. Må jo være veldig tilfredsstillende å kunne være med på å påvirke hvilke bøker som fortjener å bli satt litt ekstra lys på i denne mediavrimmelen?! Jeg ville sett på det som en ære – hvilket jeg faktisk også tror det er. Så; all ære til deg! 🙂

  6. Åhja, helt klart en ære. En stor ære! Men litt skummelt er det alikevel. 😉

  7. m

    Everything is Illuminated er en nydelig film. Elijah Wood kler godt rollen som den innadvendte Jonathan som reiser til Odessa på søken etter bestefarens historie. Sammen med guiden Alex som kommer med fantastiske «broken english» kommentarer, en gretten gammel gubbe og en gal hund drar de på en sjarmerende reise i Ukraina.
    Jeg er fan av denne filmen som du skjønner, og er glad for at flere har sett den.

    Jeg er også fan av siden din – du skriver morsomt og er herlig uforutsigbar.

  8. leselama

    Elin: Skummelt, ja, det vil jeg tro. Ærefullt skummelt – altså. 😉 Og sikkert veldig stas og interessant og givende.

    m: Fint at det er flere av oss som både har sett og likt den filmen. Fin kortpresentasjon av filmen også – jeg håper flere fikk enda mer lyst til å se den nå. «Herlig uforutsigbar» – he, he. Takk for den! Den likte jeg! 😀

  9. Helt enig: bra bok, bra film!

Legg igjen en kommentar

