Bokbunkring i Risør

RisørDet summet i Risør i dag. Dagen før trebåtfestivalen går av stabelen. Det myldret av folk, bikkjer og båter. Endelig litt sommer. Endelig litt pulserende liv. For Risør har nerve, hjerte og sjarm. Jeg tror jeg har tapt mitt hjerte til Risør. Risør er en perle.

Til og med bokhandelen var bra. Med sjokkselger utenfor og hyggelig betjening innenfor. Sjokkselgeren var full av bøker til 30,- kr. stykket. Tredve?! Tenk det. Sommergave så det suser til leselamaer i feriemodus. Jeg plukket med meg et lass, selvsagt, hvilken lesegal person ville ikke det? Og dagen ble – om mulig – enda lysere og blidere.

bunkrede bøkerVel hjemme måtte jeg atter innse fakta: jeg har igjen bunkret bøker. Impulskjøpt bøker. For oversiktens skyld har jeg lagt dem på tvers i bokhylla. På den måten ser jeg helt tydelig hvilke bøker jeg ennå ikke har lest. Og nå er det visuelt hevet over enhver tvil at det er en del leseopplevelser jeg har i vente sånn ut over høsten.

Et par av bøkene i risørsjokkselgeren var jeg ekstra, ekstra glad for å finne der: Fiat av Jan Chr. Næss og Krinsereglane av Edmund Austigard. Jeg har hørt så mye om disse to at jeg for lengst har bestemt meg for å lese dem. Å eie dem er selvsagt enda bedre. Jeg håper jeg blir like fornøyd over å lese dem som å kjøpe dem og eie dem.

8 kommentarer

Filed under Bunkrede bøker, Lesegodis, Selvopplevd

8 responses to “Bokbunkring i Risør

  1. Oi, tredve kroner for ei bok! Jeg er ikke så flink til å finne nye forfattere/bøker. Blir til at jeg holder meg til en knippe forfattere og venter på deres neste utgivelser. Derfor går jeg nok også glipp av mange gullgruver i disse sjokkselgerne.

    Men så leser jeg jo ikke bøker med den samme hastigheten og hyppigheten som deg heller. Du har et leseengasjement det virkelig står respekt av.

  2. Skikkelig fint skrevet dette innlegget!
    «Det summet i Risør i dag».
    «Det summet». Det var bra, det.

    Når det er sagt: Det er så fint å lese om lesegale personer! Særlig for en drømmende, vordende forfatter…

    Jeg ser ofte folk som leser ute i offentligeheten, og da tar jeg av og til BILDE av dem, hvis jeg har kamera med. Ja. Det gjør jeg. Fine, lesegale folk. Tusen takk.

  3. Nå ble jeg helt revet med her, dette var så flott og engasjert skrevet. Begynte jo nesten å like Risør… (bodde der et skoleår, og altså ikke om sommeren, og det var ikke like spenstig. Jeg har aldri jogget så mye EVER…) Det er så godt å lese om en slik entusiasme, så tusen takk for det, du gode Leselama!

  4. Definitivt billige bøker! Høres ut som en fin tur, det der. 🙂

    Selv drømmer jeg om å kunne ha nok plass til alle bøkene mine, nå ligger mange i esker i boden, siden jeg bor trangt. Og jeg har innsett at det kanskje ikke er så lurt å kjøpe alt man leser, når man alikevel kan låne de helt gratis på biblioteket. 😉

  5. leselama

    Så koselige kommentarer da dere! 🙂 Takk, takk!

    Miriam og Binka: Ja, jeg er nok lesegal. Men nyter galskapen. 😉

    Jill: Da vi gikk i Risør i går og tittet, undret jeg sånn ovenfor lamareisefølget hvordan de trodde Risør så ut om vinteren. Jeg hadde da tenkt i baner som: nydelig snedekte trappetrinn, lykter i vinduene og sjarmerende brøytekanter… jeg var jo i «jeg digger Risør humør». Hvorpå det kom nokså tørt fra reisefølget: «Dødt! Sikkert helt steindødt!» En kommentar som fikk meg litt ned på jorda igjen – og ble bekreftet av deg her og nå. 😉 Så jeg jo høyt når jeg leste kommentaren din nå!

    Elin: Har akkurat vært på biblioteket jeg også. Der er jeg faktisk riktig ofte. Biblioteket er et drømmested! Allikevel er det jo stas å eie bøker også. Og stas å ha en liten bunke liggende på vent. Men det er klart, det skorter på plass og penger til slutt… Man må ergelig nok begrense seg. 😉

  6. Eg har funne ut at om ein går i bokhandlarar i små byar på Austlandet på sommarstid, kan ein finne mange (og då meiner eg mange!) superbillege bokskattar på nynorsk (både barne- og vaksenbøker). Det er litt lenger mellom dei bokmålske perlene når prisane er nede på det nivået du skriv om, men dei finst dei og, så klart.

    Gler meg forresten til du skriv i bloggen din om Krinsereglane. Vi las den i lesesirkelen, og det var mildt sagt stor usemje om dette var ei god bok eller ikkje. Eg seier ikkje meir, men kjem tilbake til saka når du har lese boka.

  7. leselama

    Akkurat DET er min erfaring også, Tove! Nynorsk er superbillig i østlandske småbyer. Derfor er det vel verdt å ta dypdykk i billigkassene til bokhandlerne. Jeg kommer som regel opp til overflata igjen tungt lastet med Samlagets perler. Debutbøker er også ofte billige. Og de kan også være litterære skatter og ikke minst, varsle gode kommende forfatterskap.

    Morsomt det du sier om «Krinsereglane». Det pirrer meg, merker jeg, både til å lese den og til å finne ut hva jeg synes. Takk for den lille «teaseren»! 🙂

  8. Tror vel vi er under kategorien Soveby hva Risør angår på vinterstid. Sjarmerende, ja, men hva skal man finne på? Det skal selvsagt sies at jeg nok ville trivdes hakket bedre der nå vinterstid enn jeg gjorde da jeg var 20.

Legg igjen en kommentar

