Astrid Lindgren-utfordring

Bloggen Av en annen verden setter søkelys på Astrid Lindgren og hennes forfatterskap i disse dager. Jeg gleder meg til å følge med på det som skal komme der, for Astrid Lindgren er en forfatter som har forgylt min barndom i likhet med svært, svært mange andre, vil jeg tro. Elin Gyda Sjølie kommer med en utfordring i sitt siste blogginnlegg, som heter akkurat det: En liten utfordring. Utfordringen (som opprinnelig kommer fra den svenske bloggen  Bokhora) er som følger:

«Veckans tema är Astrid Lindgren. Nämn dina 5 favoriter av hennes böcker.»

Oi! Kan man da tenke – hvordan i alle dager skal jeg klare å bare velge fem?! Jeg liker jo alle! Og akkurat det tenkte jeg. I et par timer. Jeg tenkte at det der var sannelig en helt umulig utfordring å ta. Et helt umulig spørsmål å svare på. Men man får gjøre et forsøk, som med alle andre «umuligheter» her i verden.

Brødrene Løvehjerte og Ronja Røverdatter ble gitt ut litt for seint til at jeg har noe magisk barndomsminne av disse. Selvsagt har jeg lest dem for mine barn, men det blir liksom litt annerledes. Derfor holder jeg disse to utenfor. Akkurat som Elin, lar jeg mine favoritter stå i tilfeldig rekkefølge – å lage en topp fem vil bare paralysere meg ytterligere.

Karlsson på taket

1. Lillebror og Karlsson på taket – Fordi denne Karlsson – verdens beste Karlsson – var helt ubeskrivelig frekk og morsom og utrolig og magisk. Fordi det hele var beskrevet på en så fasinerende og underholdende måte at det hele var et slags realistisk eventyr. Som nesten hadde gått an. Og fordi lillebroren min hadde en lissomvenn  på den tida som både jeg og resten av familien vår var veldig fasinert av. Det er klart man liker det man kjenner seg igjen i! Så Karlsson må med. Helt opplagt!

Pippi2. Pippi Langstrømpe Pippi er ikke til å komme utenom. Om man vil eller ikke. Ingen er som Pippi. Verken før eller siden – eller… helt fram til Lisbeth Salander da – i Stieg Larssons glitrende kriminalromaner. Hun er vår tids Pippi. Den sterke, rare, gale, fine, tøffe og uredde jenta. Hun som vet hva hun vil og får det til!

Emil i Lønneberget3. Emil i LønnebergetEmil er go’gutten framfor noen. Han er til å spise opp med alle sine påfunn og fantestreker, fordi han er god på bunnen. Hjertego’! Han er liksom alle smågutter i en. Emil bare stjele hjertene til dem som leser om ham, noe annet tror jeg ikke er mulig. Emil er en litterær hjerteknuser. En riktig Casanova.

Mesterdetektiven Blomkvist4. Mesterdetektiven BlomkvistJeg har alltid likt krim. Og jeg mistenker bøkene om Mesterdetektiven Blomkvist for å ha mye av skylda for akkurat det. De var kjempespennende en gang i verden – en gang i verden da toppen av lykke var å gå rundt og beherske røverspråket.

Alle vi barna i Bakkebygrenda5. Mye moro i BakkebygrendaDet skjer ikke så voldsomt mye i Bakkebygrenda. Det gjør ikke det. Det er ganske alminnelig der. Og kanskje det er nettopp det jeg setter så voldsomt pris på. At det er mange gode historier i akkurat det alminnelige. At ting ikke trenger å være noe annet enn det det er for å være interessant, fengende og spennende. At hverdagen er helt nok. Jeg tror historiene fra Bakkebygrenda har vært med på å prege boksmaken min videre i livet også. Når jeg liker historier fra hverdagen – om det store i det lille. Hverdagsrealisme har alltid fasinert meg. Og jeg tror det begynte i Bakkebygrenda. I alle fall der også.

 Ok. Det var mine valg. Mine begrunnelser. Jeg sender selvsagt denne utfordringen videre til alle som leser her:

Hvilke er dine Astrid Lindgren-favoritter?

 

(Alle illustrasjonene har jeg lånt fra denne siden.)

12 kommentarer

Filed under Diverse

12 responses to “Astrid Lindgren-utfordring

  1. Åh, mimre mimre – bra innlegg! 🙂

    Her følger min topp3-liste:

    Pippi Langstrømpe (på det tidspunktet maste jeg veldig om å anskaffe meg apekatt)

    Emil i Lønneberget (Du och jag Alfred.)

    Bakkebygrenda (husker ikke noe spesielt, var bare koselig)

  2. leselama

    Takk, Miriam, men all ære til dem som startet denne utfordringen og bragte den «til lands». Jeg bare videreførte «greia», som jeg syntes var veldig… deilig. Memory lane. Det er deilig å mimre noen ganger.

    Jeg er helt enig i utvalget ditt. De tre er et absolutt Lindgren-must! 🙂

  3. m

    Magiske barndomsøyeblikk var det mange av sammen med Astrid Lindgren og hennes frodige persongalleri.
    For meg er det Lotta i Bråkmakergata som var heltinnen. Jeg lærte å sykle fordi hun klarte det – og rømte hjemmefra fordi hun gjorde det…

    Og ungene på Saltkråkan gir gode minner.

  4. leselama

    He, he. Morsom Lotta-inspirasjon!
    Jeg rømte også – men det var FRA barnehagen for å gå HJEM. 😉

    Og ja, det er klart Bråkmakergata og Saltkråkan er magiske steder – uten tvil! 😀

  5. Masse gode minner i Astrid Lindgren. Definitivt. 🙂

  6. Hvor gammel er du egentlig, Leselama?

  7. leselama

    Egentlig?!
    He, he – Binka… synes du dette var litt umodent? 😉

    Jeg er vel egentlig sånn midt i livet vil jeg tro, i alle fall om jeg skal stole på statistikken for forventet levealder. De kaller det gjerne «førtiåra». Selv synes jeg liksom jeg ennå er ung, jeg da. Føles sånn i alle fall. I alle fall når man skriver om Astrid Lindgren! 🙂

  8. Du virker yngre (i positiv forstand, ikke umoden).
    Når det gjelder Astrid Lindgren, har jeg ikke noen personlig rankingliste sånn i farten, men jeg vil bare si to ting om henne, 1) at det er en av Svenska Akademiens største unnlatelsessynder at hun ikke fikk nobelprisen, og 2) at hun er utrolig god å lese, ikke minst lese høyt, og høytlesing er ofte ganske avslørende for en tekst. Det vil igjen si at Astrid Lindgren skrev utrolig bra. Nokså selvfølgelig, kan man si, men hun gjorde altså det, hun skrev eksepsjonelt bra. Jeg har nemlig lest veldig mye for barna mine, det vil si at jeg har lest veldig mye barnelitteratur høyt, og Astrid Lindgren står i en særstilling når det gjelder kvalitet, både skrivemessig og innholdsmessig. Forresten må Pippi Langstrømpe-bøkene og Brødrene Løvehjerte komme øverst på min liste. Når jeg tenker meg om.

  9. leselama

    Enig! Både om Astrid Lindgrens ikke-nobelpris og at hun egner seg svært godt til opplesning.

  10. «Mio, min Mio» var nok min absolutte favoritt. Jeg husker skrekken da jeg leste om Mio som klatret opp et sted, og glapp taket og holdt på å falle. Han strekte seg ut, og fikk tak i en hånd. Og kapitlet sluttet med: Men det var ikke en hånd. Det var en klo. En klo av jern.

  11. Svar på svaret til Leselama: Det var jo ikke deeeet jeg mente, daaaa. 😉 Jeg bare. Lurte. Siden du skrev at du hadde barn og egentlig aldri har skrevet hvor gammel du er, så…

    FØRTI?!

  12. leselama

    40+ ja. Stemmer det, Binka!

    Har barn på videregående og ungdomsskolen, så jeg er relativt midt i livet. Et veldig deilig sted å befinne seg – midt i livet. 🙂

Legg igjen en kommentar

