Om å møte Line Baugstø på Torp

FlyplasslektyreÅ vente på en flyplass kan være både óg. Man er pliktoppfyllende ute i god tid – og får, selvsagt: god tid – på flyplassen.

I Norges periferi – altså alt utenom Oslo – er ikke flyplassene et sted det er lett å vente. Og det vet jeg av erfaring. Jeg har vært en del rundt på norske småflyplasser. Og de er akkurat det ordet sier: små flyplasser. Med trykket lagt på små. Kaffen er vond og stolene få. Til gjengjeld er det ikke kø på toalettene. Det er jo alltids noe.

Men altså. Torp flyplass i nærheten av Sandefjord var dagens ventested for Leselama. Eller som de kaller det: Sandefjord Lufthavn Torp. Same – same. Ventingen er uansett den samme. Vente på noen som skal komme. Se på andre som skal vente på å dra, eller som er ute i samme ærend som en selv: møte noen som har vært ute og flydd. Bokstavelig talt.

Kvinnen i den lille gondolen - Line Baugstø

Tanumfilialen er, etter den stadige ombyggingen på Torp, flyttet inn bak passkontrollen og sikkerhetssonen, hvilket gjør ventetida enda kjedeligere. Tanumfilialen har alltid vært det som har gjort henting på Torp levelig. Å tusle mellom bokhyllene der har stabilisert hente-vente-humøret mitt. Alt er liksom greit, når man kan slå i hjel tid i en bokhandel. Men nå er den flyttet. For min del er det ensbetydende med fjernet, siden jeg bare skal hente og ikke har boardingkort.

Så man kjøper sitt vann – kaffen er virkelig ille! – og stirrer. Helt til øynene faller på et GRATIS(!) reisemagasin ved navn Take-off – betegnende nok. Javel, det er da alltids noe. Jeg henter meg ett.

Vann og reklameblad. Jadda! Snakker om luksusliv. Det eneste som mangler nå er regnvær.

Jeg blar forbi artikler som: Magiske Warzawa. Mat fra Solvold. Rhin – Mosel. Utflukter fra Marseille. Utbygging av terminalen??! Kjære verden dah – det er vel det siste jeg vil lese om nå etter at de rappet Tanum fra meg. Utbygging av Torp-terminalen. Who cares?! Det er like før reklamebladet blir kastet i veggen…. men da:

Novelle: «Kvinnen i den lille gondolen» av Line Baugstø.

Jeg tar meg i å niholde i bladet. Lese. Kikke febrilsk på klokka. Rekker jeg hele novella før flyet kommer? Jeg vil rekke det!  Vil. Vil. Dette er fint. Og nytt. For meg er Line Baugstø ny, men jeg ser at hun er nominert til Sørlandets litteraturpris i både 2005 og 2007. Og det skjønner jeg godt. Jeg rekker akkurat novella og stapper «Take-off» i veska. Line Baugstø må jeg definitivt lese mer om hjemme.

– – –

Hjemme ser jeg at Line Baugstøs ti utvalgte bøker er:

1. Jane Austen: Stolthet og fordom

2. Joseph Conrad: Mørkets hjerte

3. Tove Jansson: Kometen kommer

4. Marguerite Duras: Elskeren

5. Michel Houellebecq: Plattform

6. Ian McEwan: Om forlatelse

7. Pirjo Hassinen: Julehustru

8. Alice Sebold: Alle mine kjære

9. Anna Gavalda: Eg vil at nokon skal vente på meg

10. Carol Shields: Hvis ikke

Og jeg tar meg i å lure på hva disse ti utvalgte bøkene sier om Line Baugstø… Og om det er novella eller dette utvalget som kommer til å farge min oppfatning av Line Baugstø for framtida.

3 kommentarer

Filed under Lesegodis, Selvopplevd

3 responses to “Om å møte Line Baugstø på Torp

  1. HAR DE FLYTTET TANUM?!!?

    Jeg er sjokkert…

    Men bra at det ikke var så galt at det ikke var godt for noe og at du oppdaget en ny forfatter. 🙂

  2. Jepp! Borte vekk! *Poff!»

    Jeg spurte for sikkerhets skyld dama i Narvesenkiosken – som hadde en sånn 10-på-topp-pocketbok-stand – om det virkelig var slik at Tanum var og ble utilgjengelig for oss uten boardingkort – og svaret var ja. Jeg var henvist til pocket-ti-på-topp-hylla om jeg skulle lukte på bøker på Torp i ventemodus. Ergo ble det vann og gratisblad. Hvilket i og for seg viste seg å være helt fint, sånn etterhvert.

    Men for framtida å skulle stole på gratispublikasjonen «Take-off»…. det vet jeg ikke helt om jeg tør satse på selv om resultatet denne gangen var oppløftende. Tror jeg må begynne å nyte medbragt lesestoff på Torp. 😉

  3. Det er det jeg sier – man må alltid ha ei bok i veska!

Legg igjen en kommentar

