Bokbyen ved Skagerrak

Bokbyen ved SkagerrakKombinasjonen «bok og sørlandsby» er en sikker lykkepille for bokormer. Spesielt når lykkepilla heter Tvedestrand og er en av Norges to bokbyer.

Hvite hus i steile bakker, smijernsrekkverk og skeive dører, brostein og flassende maling, søte smug og sommerblomster, strålende sol og antikvariater, bruktbokbutikker og bokkaféer så langt øyet rekker.

En fortryllende, merkelig og nydelig opplevelse. Merkelig fordi det er så mange bøker over alt. Bøker, bøker og atter bøker! Over absolutt alt er det… bøker! Til og med døgnåpne bokutsalg. Der bokhylla står tilgjengelig for det forbipasserende publikum uansett tid på døgnet, og man baserer seg på ærlighet: kunden tar den boka han eller hun ønsker seg, og putter betalingen inn døra gjennom et mer enn romslig nøkkelhull. Slike kreative krumspring er til å bli i riktig godt humør av.

Museumshaven Bok og Cafe - vedbodenNoe annet jeg ble i riktig godt humør av, var lunchen på et av bokutsalgene som er nevnt i lenken over: Museumshaven Bok og Cafe. Det er utrolig idyllisk sted jeg var mer enn lykkelig å ramle over på min tusletur rundt i Tvedestrands brolagte og smale gater. En kombinasjon av spisested, hage, bokutsalg og en slags «konsertarena» i bakgården.

Menyen var ikke av den aller lengste, men sjarmerende og vennlig framført av meget hyggelig betjening. Og ikke lenge etterpå – på gammeldagse smijernsbenker like ved det duftende og velfylte urtebedet – fikk vi servert sommerens desidert beste lunch. Det hele var en lun lomme av lykke og ren, skjær sommeridyll.

De skriver om seg selv:

Museumshaven Bok og Cafe holder til i kjelleren og den gamle og maleriske hagen til Forvaltergården. Bokutsalget er i apotekets gamle flaskevaskeri, og også vedboden er tatt i bruk. I vedboden er det bord, i tilfelle gjester en sjelden gang skulle oppleve regnvær i Tvedestrand.

Nå opplevde ikke vi regnvær i Tvedestrand, snarere strålende sol både på skinn og sinn. En riktig lykkeopplevelse jeg virkelig unner alle som er glad i bøker, idylliske omgivelser og elskverdige mennesker. Har du ennå ikke vært der, så planlegg en tur til bokbyen ved Skagerak! For bokmekka finnes virkelig – i Tvedestrand.

5 kommentarer

Filed under Selvopplevd

5 responses to “Bokbyen ved Skagerrak

  1. Det hørtes utrolig flott ut! Har aldri vært i Tvedestrand (til tross for mitt skoleår veldig i nærheten) og får ta turen dit neste gang jeg er i nærheten, det kjenner jeg jo nå 🙂

  2. leselama

    Hadde aldri vært i Tvedestrand jeg heller, så det var en ganske spennende affære. 😉
    Når det er sagt, så tror jeg Tvedestrand er en sommerferiegreie; besøkes best og helst i høysesong. Turistkontoret var f.eks. allerede stengt for sesongen, så det meste var på hell. Men det var samtidig deilig laid-back og man fikk pustet med magen…

    Det er skiltet med severdighetsskilt fra E18 i begge retninger: «Bokbyen», så det er lett å ikke ta feil. Allikevel kunne de nok med fordel ha markedsført dette litt mer aktivt kanskje?!

  3. Så hyggeleg!

    Forresten vil eg gjerne legge lenke til bloggen din frå min, dersom det er greitt?

  4. leselama

    Nå er det jeg som skal si:

    Så hyggelig! 🙂

    Selvsagt er det greit. Veldig greit! 🙂

Legg igjen en kommentar

