Bokprogrammet om Robert Reed Flatjord

Edward Nansen - Robert Reed FlatjordTidligere her på bloggen, i kommentarfeltet til innlegget om  En ettermiddag om høsten av Mirjam Kristensen (Se kommentarene her), ble Robert Reed Flatjords debutroman Edward Nansen nevnt. Derfor var det med både spenning og glede jeg fulgte Bokprogrammet på NrK i går – da de viet sin første sending denne høstsesongen til nettopp Flatjord.

Historien om en debutant, kan man vel kalle programmet, der vi fulgte boka fra manuskript fram til ferdig bok. Nå fikk ikke programmet særlig god kritikk i Aftenposten, men jeg synes allikevel det var et relativt interessant, underholdende og fint program om nettopp det å gi ut en bok. Man fikk også et visst inntrykk av debutanten som en humoristisk og lite selvhøytidelig fyr – og akkurat de egenskapene finner jeg ganske sjarmerende hos en forfatter.

Det jeg beit meg spesielt merke i var at Marta Nordheim fra P2 karakteriserte Flatjords stil som «amerikansk». Og utdypet dette med at det var mer fortelling her, mer av en historie som blir fortalt, enn hva som er vanlig i norsk litteratur. At dette i tillegg kom fra en debutant, synes hun var spesielt spennende virket det som.

Alt i alt øket nok programmet lysten min til å lese Edward Nansen, men jeg var i rettferdighetens navn vennlig innstilt til lesing fra før. Det er mulig andre ikke har samme opplevelse av dette som meg. Uansett blir det morsomt å se hva denne såkalte amerikanske stilen som Marta Nordheim snakket om består av. Og om jeg også oppfatter det slik, og i så fall er enig. Jo – Edward Nansen har så definitivt fått seg en plass i «skal lese» hylla der bunkrede bøker står!

Stor takk til Thomas M. som gjorde meg oppmerksom på boka til å begynne med.

5 kommentarer

Filed under Bunkrede bøker, Lesegodis, På tv

5 responses to “Bokprogrammet om Robert Reed Flatjord

  1. Søren! Jeg glemte å få med meg det programmet. Argh!

  2. Vanligvis legges jo Bokprogrammet ut på NRK Nett-TV, så kanskje høstens sendinger blir å finne der også, sånn etter hvert. Det er jo lov å håpe! 😉

  3. Typisk at dette går på tirsdager, da har jeg korøvelse. *knurf*

  4. leselama

    Eh… nei… altså, nå går det litt rundt for meg om dagen, men jeg mener da bestemt at jeg så dette programmet mandag kveld?! Er det ikke onsdag i dag da? Og jeg skrev innlegget i går – tirsdag. Og da blir i går regnet fra tirsdag, altså mandag. Jo – det var mandag kveld.

    Tror ikke jeg får særlig dreis på denne høsten. Ting har ikke kommet særlig i gjenge ennå. Kanskje vi er flere om å ha det slik? 😉

  5. Ikke noe å takke for! =)

    Og programmet var veldig interessant. Jeg tør påstå mer enn boka sjøl.

Legg igjen en kommentar

