Leselama på bokbunkring

Å bunkre bøkerLeselama har et lamabarn som går på videregående skole. Første skoleuke brukes til å kjøpe inn bøker etter godkjente lister. Den og ikke den, pass på å få riktig utgave nå og så… må vi ikke ha den der også, ja, og så en ordliste eller to. Og sannelig må vi ha en kalkulator til omkring to tusen kroner også.  Visst må vi det – ingen vei utenom.

Vi står i kø etter kø og gruer oss til å dra kortet. Kniper øynene sammen og stålsetter oss – ja, i alle fall stålsetter jeg meg, lamabarnet ser relativt mye mer ubesværet ut, når sant skal sies – mot den harde dommen: den fryktede totalsummen.

Men før vi kommer så langt, har leselama allerede sporet av. Fått los av tilbud og er på vei bort mot billighaugen av skjønnlitterære bøker. For er køen så hinsides lang som den ser ut til, kan den gjerne få lov til å bli litt lengre mens jeg unner meg et varp eller to. Lamabarnet sukker. Vet av erfaring at dette kommer til å ta litt tid. Men jeg er flink. Overraskende rask og flink. Nøyer meg med en eneste bok: Til musikken av Ketil Bjørnstad. Den er innbundet og koster 40,- kroner. Førti! Det kan kortet tåle i tillegg. Tross alt.

Jeg har hørt mye bra om Til musikken, men ikke kommet meg til å få lest den. Ennå. Men nå haster det tydeligvis. I høst kommer den frittstående oppfølgeren: Elven – og det er jo alltid best å lese bøker som henger sammen i «riktig» rekkefølge.

Det er selvfølgelig en sørgelig unnskyldning for å kjøpe nok en bok, det er det. Men den holder. For meg.

7 kommentarer

Filed under Bunkrede bøker, Selvopplevd

7 responses to “Leselama på bokbunkring

  1. Huff, kan tenke meg det koster å ha barn på videregående….enn så lenge er det kun skolemelk og skolefrukt jeg må betale for…
    Men bra du fant deg en bok til deg selv også!

  2. Ja, ikke sant! 🙂

    Egentlig er det vel i gang en ordning med at skolebøker blir gratis også på videregående, så jeg tipper at bokkjøp snart blir en saga blott. Jeg satser på det. Så når neste lamabarn kommer like langt, tror jeg vi er innenfor gratisordningen. Om den da ikke er tatt bort igjen da… gudene vet. Man skal liksom aldri være for kjepphøy og skråsikker. 😉

  3. Jeg ELSKER tilbudskroken i bokhandelen (enten den er på nettet eller i RL). Det er lettere å prøve en ny forfatter når boka koster en femtilapp og ikke tre hundrede. Det går gjerne et par tusenlapper når Mammutten er i gang, og sådet gjerne en lapp til når Haugen bok sender ut sommerkatalogen. Og så må man jo kikke innom Amazon, og der er jo alt så billig likevel at det er som hele «butikk» er på salg, så da blir det gjerne et par tusenlapper der også, og så… er kortet tynnslitt og kontoen tom.

  4. Førti kroner…da har man jo faktisk ikke lov til å la være å kjøpe 😉
    Har også hørt mye fint om «Til musikken», definitivt en bok som står på leselisten min (det er bare det at den listen er veldig lang….)

  5. Morsomt når man kommer over rimelige bøker. Det er trist at bøker i Norge skal være så dyre. Da jeg bodde i Spania var det sjelden mer enn rundt hundre kroner for de «siste» bøkene.

    Ellers tipper jeg Leselama har et romslig budsjett hva gjelder å bruke dem på bøker. 😀

  6. For å ikke snakke om at det er bøker som ikke har kommet enda. Da snakker vi fra forlaget.

    Det er gratis skolebøker til VG2-elever, noe som i og for seg er en god ting, men videre planlagt virker det ikke. ALt det praktiske virker veldig ad hoc.

  7. He, he, Miriam, du har HELT rett. 🙂 Leselamas bokbudsjett er rimelig elastisk – det strekkes ut i alle retninger og tar andeler både fra klesbudsjettet og matbudsjettet om nødvendig. Det er noe med å eie bøker. Men jeg er relativt god på tilbud og også veldig god på bibliotek, så alt i alt går dette superflott. 😉

    Enig, Elin! «Skolebokhappeningen» virker helt tatt på sparket – i alle retninger. Full forvirring og et lass av tilfeldigheter. Jeg må nesten velge å ikke tenke på det, ellers risikerer jeg å bli i litt dårlig humør her nå og det vil jeg ikke. 😉

Legg igjen en kommentar

