Et litterært mageplask?!

Boktyven - Markus ZusakHjelp!

Nå har jeg akkurat sett Kulturnytt på NRK2, der de til min store fornøyelse skulle omtale Boktyven – en bok som i det siste har insistert seg på meg.

Men fornøyelsen ble kortvarig – for NRKs litteraturkritiker Marta Nordheim omtalte Boktyven som et litterært mageplask. Mageplask?! Owæh! Og så jeg som faktisk hadde gledet meg til denne.

Marta Nordheim mente dessuten at historien var fortalt med et veldig enkelt språk, og at romanen nesten kunne kategoriseres som en ungdomsroman, der hovedpersonen var sammenlignet med en slags Harry Potter-figur. Hun mente videre at figuren døden var problematisk i og med sine uklare roller, og at forfatteren av boka i det store og hele hadde tatt på seg for store sko. Implisitt; uten å fylle dem. Det skadet derimot ikke å lese boka. Igjen, underforstått, men det gagnet ikke noen heller.

Akkurat!

Nå falt hele boka for meg. Pang. Flatt. Steindau. Bokstavelig talt. Jeg tror sannelig den før nevnte bokinsisteringen tok en brå slutt med dette. Et snodig fenomen, som med ett ble enda snodigere. Mageplask kan man virkelig kalle det.

11 kommentarer

Filed under Lesegodis

11 responses to “Et litterært mageplask?!

  1. Dette var virkelig trist lesning. Boktyven er antagelig den beste boken jeg har lest i år, og jeg anbefaler, og insisterer den på deg, selv om Marta Nordheim ikke likte den.

  2. leselama

    Tusen takk for insisteringen! 🙂

    Marta Nordheim bruker å være ei særdeles oppegående og flink dame når det gjelder bøker. Ei jeg veldig ofte er enig med også. Det var vel derfor «slaktet» føltes ekstra ille, kan jeg tenke. Dessuten satt hun fingeren på akkurat det jeg håpet boka IKKE ville være…

    Når det er sagt – det skader jo ikke å lese den. Det mente Marta Nordheim også. Så vidt. 😉 Egentlig ble jeg etter nærmere ettertanke ganske nysgjerrig på om hvem jeg er enig med her. Alle som har inistert, eller Marta Nordheim. Kan hende det er god nok grunn til å hive seg over den. Tross alt.

    Dessuten liker jeg veldig godt hva og hvordan du skriver om bøker også, Siri. Også en veldig god grunn til å undersøke denne «Boktyven».

    Jeg skal bare komme meg litt over skuffelsen fra i går først. 😉

  3. Nå blir jeg jo litt engstelig her. For om jeg fortsetter å insistere, og du ikke liker den, vil jeg jo miste litt troverdighet. *redd*

    😉

  4. He, he. Ingen fare, Siri. Man har vel selv ansvaret for hva man liker og ikke.

    Dessuten liker jo ikke alle det samme, uansett. Egentlig er det jo aller mest interessant når folk har litt ulike meninger om bøker, og kan begrunne hvorfor de føler slik eller sånn. Nettopp da kommer ulike nyanser og ulike perspektiver ved boka fram synes jeg. Og nettopp da blir det interessant å diskutere bøker også.

    I så måte var jo Marta Nordheim en aldeles strålende motvekt til alle som elsker «Boktyven».

  5. m

    Nærmer meg nå slutten på The Book Thief, og har kost meg gjennom sidene. Det er en nydelig bok som varmer og vekker vemod.
    Men – jeg har hele tiden trodd at boka er for ungdommer. Den er en herlig og morsom motvekt til Harry Potter & co syns nå jeg.

    Kjærligheten til bøker er viet stor plass – og det er alltid et stort pluss…

    Prøv – gi boken en sjanse!

    m

  6. Jeg syns også dette er mer en ungdomsbok enn en voksenbok. Men: det gjør da ingenting! Jeg var i utgangspunktet skeptisk til den da jeg begynte å lese fordi jeg hadde hørt ganske mye om den på forhånd, og det var så stort fokus på hvor mye den hadde solgt i England og hvor mange språk den skulle oversettes til. Men så ble jeg bare revet med og forsvant inn i historien – og endte opp med å synes at det var en riktig god bok 🙂

  7. Et par overbeviste tilhengere av «Boktyven» her altså. Så fint da, at det Marta Nordheim sa på sett og vis stemte, men ikke gjorde noe for opplevelsen av boka. 🙂

    Takk for «støttekommentarer» damer! 🙂

  8. Marte

    Boktyven er da faktisk en ungdomsroman, og det burde Marta Nordheim ha fått med seg… Den har jo fått flere barnebokpriser blant annet. Nydelig og sterk bok, og et enkelt språk er vel ikke negativt så lenge boka er klokt og vakkert skrevet. En av mine favorittbøker i år. Døden som forteller var helt genial synes jeg! Og sammenligningen med Harry Potter skjønner jeg ikke i det hele tatt.

  9. Marte

    Nå oppdaget jeg akkurat at boka ble utgitt i Australia som en voksenroman opprinnelig (og det var kanskje det Marta Nordheim forholdt seg til), men overalt ellers har den blitt markedsført som en ungdomsroman, og fått priser som det. Jeg oppfatter den som en ungdomsroman som passer like bra for voksne 🙂 Kan uansett ikke anbefale den nok!

  10. leselama

    Stas å høre, Marte! 🙂 Fint med uforbeholdne bokanbefalinger. Det liker jeg godt. Bokentusiasme kan det aldri bli for mye av!

    Jeg vet ikke hvordan det norske forlaget har presentert boka, men i Bokklubben Nye Bøker så er «Boktyven» månedens hovedbok akkurat nå. Det kan jo kanskje få folk til å tro at det primært er en voksenbok?

  11. Marte

    Kanskje forlaget er redd for å skremme bort voksenlesere hvis de sier at det er en ungdomsbok? Det ville jo være veldig synd om det skjedde.

    Man skulle jo tro cross-over bøker er en fin ting, bøker som kan glede lesere i alle aldre, på ulike måter. Derfor synes jeg det blir litt feil å kritisere boka for at den kan fungere som en ungdomsroman også. Flere voksne burde lese ungdomsromaner! Men jeg har jo ikke sett programmet, så det kan jo hende jeg misforstår hva Marta Nordheim har ment 🙂

Legg igjen en kommentar

