Om å lese seg fra kyst til kyst

Slangegudinne fra KnossosJeg har forflyttet meg fra Byneset ved Trondheim til solsvidde Kreta. I alle fall mentalt. Luftet ut griselukt og gammelmannsodør, og fått snusen i langt bedre ting å fylle neseborene med. Om det er en like stor litterær endring, er jeg ikke så sikker på, men inn i mitt mentale univers blåser i alle fall milde septembervarme vinder fra Middelhavet. Med deilig varm timianlukt i.

Jeg har allerede i tankene vært tilbake på Knossos og det historiske museet i Heraklion, kjørt på støvete veier, sett olivenlunder og drukket vin. På Kreta altså. Deilige Kreta. Og som alle vet, er jo gjenkjennelsens makt stor. Det er klart man blir en velvillig leser med slike tanker og minner durende rundt i hodet.

Øya - Victoria HislopSelv om jeg er i bokas spede begynnelse, kjenner jeg at dette virkelig er en hyggelig bok å være i. En sånn feel-good bok, med framdrift. En sånn «lett-å-lese-bok» der det føles som om fortellingen blir dratt framover av egen maskin. Denne lille spenningsdriveren som står og går, og som leder leseren fram uten større anstrengelse. Jeg skjønner veldig godt hva Jorid i den veldig hyggelige Ord om annet bloggen mente i innlegget sitt om nettopp denne boka.

For det er en slags reiseskildring også – ikke bare en familiehistorie. Og nå føler jeg at jeg har lest meg fra norskekysten til middelhavskysten på en snupp. Fra klar luft til disig solslør. Fra ram fjøslukt til innbydende krydderduft. Kontrastene er store, men havet binder. Og jeg tenker som så ofte før, at det kanskje går en rød tråd fra roman til roman. At man finner noe fra andre tekster i alle tekster.

5 kommentarer

Filed under Midt i boka

5 responses to “Om å lese seg fra kyst til kyst

  1. Bare ikke les Kretadøgn av Tove Nilsen. Jeg har stor respekt for dama, og har likt andre bøker jeg har lest av henne, men denne var rett og slett drepende kjedelig.

  2. Så hyggelig at du også syns den er fin! Og jeg liker også tanken på at det går en rød tråd fra roman til roman… Og takk for fine ord 🙂

  3. Elin: Liker også Tove Nilsen veldig godt, men har ikke lest «Kretadøgn» ennå, selv om den står i hylla… Det er nemlig flere enn deg som har «advart» meg mot den.

    Jorid: Ja, jeg koser meg. Jeg gjør det. Tåreperse og lett og luftig og alt det der til side. Den fenger. 🙂

  4. Jeg skal til Kreta om akkurat fire uker! Kanskje jeg skal ta en titt på denne boka før jeg drar eller mens jeg er der?

  5. Heldiggris! 🙂
    Jeg misunner deg på den riktige, gode måten. Den som sier: Jeg håper du koser deg glugg ihjel! 🙂

    Dette er en «klump-i-halsen-bok». Og samtidig er den en fornemmelse av Kreta. Den er lettlest og samtidig ganske sanselig. Om man kan si det sånn. Du kan godt lese den både før, under og etter. 😉

Legg igjen en kommentar

