Om røde tråder fra tekst til tekst

Mange, lange røde tråderI mitt forrige innlegg avsluttet jeg med noen tanker om røde tråder fra tekst til tekst. Slike usynlige ting som binder tekster sammen. Og jammen skulle det ikke gå kort tid før et nytt eksempel på intertektstualitet til min store glede åpenbarte seg for meg. Sånt er morsomt, og gjør noe med en.

Rent konkret førte det i dette tilfellet til at jeg ble sittende å nynne på haugesundsgruppa Vamps sang Siste stikk fra CD-utgivelsen med samme navn. En liten trall sånn midt inne i romanlesningen er jo selvsagt ikke å forakte, og det utløsende ordet fra romanteksten var faktisk «damoklessverd»:

Krigen hadde allerede rast i Europa en stund, men akkurat i denne måneden ble også Hellas invadert. Folk på Kreta levde nå under et damoklessverd.

(Fra Øya av Victoria Hislop – s. 137)

Et ikke helt frekvent ord i mitt dagligvokabular, det skal sies, men allikevel såpass framme i bevisstheten altså, at det var nok til en sang. For det samme ordet blir nemlig brukt i sangteksten til Vamp:

Du Wonderboy, så liksom-lerd,

ein gamblar vett kå han e verd.

Han bære sitt damoklessverd på friarferd.

(Utdrag fra Siste stikk – tekst av Ingvar Hovland)

Og vips, så var enda en ny rød tråd oppstått. For heter ikke Henrik H. Langelands forrige bok nettopp Wonderboy? Jammen gjør den ikke det! Og har jeg lest noe av ham i det siste? Jammen har jeg ikke det!

Og det er nettopp dette jeg mener med fenomenet «røde tråder fra tekst til tekst». Hvordan ting gjerne henger sammen. Merkelig umerkelig.

3 kommentarer

Filed under Intertekstualitet, Midt i boka

3 responses to “Om røde tråder fra tekst til tekst

  1. Intertekstualitet er noe av det aller beste ved å lese.

  2. Ho-ho, nå var det nesten så jeg frøs litt på ryggen her jeg satt… Kan alt dette være tilfeldigheter? Neppe! 🙂

  3. leselama

    Intertekstualitet er rasende flott – på alle vis. 🙂

Legg igjen en kommentar

