Talentløs!

Plakat for Claude Berris film etter Anna Gavaldas roman 'Ensemble, c'est tout'Sa Anna Gavalda om filmatiseringen av sin egen bok Saman er vi mindre aleine til Astrid Brekken i På livet laus på NRK P2 nå akkurat. Jeg satte omtrent kaffen i halsen – for det er vel heller sjeldent at en forfatter uttrykker så sterke negative følelser om en filmatisering av eget materiale? Og hun var igrunn enig i det selv også – noen god reklame for filmen var hun ikke.

Hun fnøs, rett og slett av den og gjentok lidenskapelig: Talentløst!

Ingen tvil om hva hun syntes altså. Anna Gavalda hadde til og med nektet å stille på premiæren av filmen før etter at filmen var vist ferdig for publikum. dårlig synes hun faktisk at den var.

Dermed er vi altså advart, vi som hadde tenkt å se denne. Den er ikke god. Det har Anna Gavalda selv sagt – med ettertrykk.

17 kommentarer

Filed under Filmti'

17 responses to “Talentløs!

  1. Jammen, vi som ikke har lest boka kan jo hende liker filmen? Eller…?

  2. Kan jo til og med hende at vi som har lest boka liker den også… selv med forfatteradvarsler i øret. 😉 Jeg kommer nok til å se den, uansett hva Anna Gavalda sier. Noen sjanser må man liksom ta her i livet. He, he.

  3. Hjelp, det var rene ord for pengene. Boken skulle egentlig vært lest i sommer, men dens tid kommer nok.

  4. Jeg har et litt ambivalent forhold til bøker som blir film. Kristin Lavransdatter er et eksempel på nydelig bok som blir en ikke helt bra film. Kristin ser jeg for meg som mere livlig enn den stive film-kristin. Parfymen, som du har nevnt tidligere, «tør» jeg ikke se fordi boka er full av lukter og bilder som jeg har sett for meg og som kan skuffe meg når jeg ser en annen versjon enn den jeg har i hodet. Det som blir vanskelig framover nå er den filmatiseringa som skjer av Varg Veum. De bøkene som det også har blitt gode filmer av er Jane Austen sine romaner. Synes jeg.

  5. Heeelt enig! Kristin Lavransdatter var fæl på film. Men nydelig som bok.

    Varg Veum blir jo levendegjort av Trond Espen Seim. Da er langt på vei mye gjort for meg! 😉

    Jane Austen synes jeg i grunnen er litt kjedelig i papirutgave, derfor er jeg også enig med deg i at filmene gjerne er bedre enn bøkene. (Dette er vel å be om trøbbel, men skitt au!) Kostymene og landskapet i de filmene er jo ubetalelige. Så ja, enig igjen! 😉

  6. Jo, Trond Espen Seim er Trond Espen Seim, med andre ord EN IKKE SÅ ALLER VERST MANN! Men er han Varg Veum? Det finnes bare en Varg, og han heter Bjørn Wilberg Andersen og er skuespiller ved Den Nasjonale Scene. Men jeg får si som Stålesen: Varg Veum med talefeil.

  7. Jeg har også vært inne på tanken om at det kanskje er feil krimhelt Trond Espen Seim skal ta tak i. Personlig tror jeg han hadde passet bedre som Harry Hole. 😉 Men vi får vel se hvilken Varg han blir.

  8. Jeg tror det er viktig å være klar over at film og bok er to vidt forskjellige media, og derfor skille disse to. Ting som fungerer i bok fungerer ikke nødvendigvis på film.

    Selv har jeg opplevd mange ganger at jeg både elsker boka og filmen, selv om de noen ganger er veldig forskjellige. 🙂

  9. Det jeg tenkte da han fikk rollen som Varg var: Hvem skal nå spille Harry Hole???

  10. Jeg synes romanen var ganske talentløs, jeg.

  11. Oda

    men… sa hun noe om HVA som var talentløst med filmen?

  12. Det får´n si. Jaja, da trenger man ikke se den.

    Kan en film å verre reklame, tro?

  13. leselama

    Elin: Du har et poeng der. Men det er vanskelig til tider å klare å la være å sammenligne direkte. 😉

    Vibeke: Ja, ikke sant: Hvem skal nå spille Harry Hole?!

    Cassandra: He, he. Synes du det? Var den ikke ganske grei da? Ukomplisert og sjarmerende. Annerledes og søt. Veldig fransk i alle fall. Veldig fransk.

    Oda: Nei, Oda, hun sa ikke hva det var hun ikke likte. I alle fall ikke som jeg fikk med meg. Måten hun fnyste på åpnet liksom ikke for ytterligere spørsmål heller, virket det som. Skulle jeg tippet, hadde hun ikke noe til overs for noen ting i den filmen.

    Jill: Jeg vet ikke om jeg stoler helt på denne Anna Gavalda. Hun virket litt vel eksentrisk. 😉 Tror jeg kommer til å se filmen jeg, tross alt. Men jeg er helt enig – verre reklame enn dette fra forfatterens side er vel vanskelig å finne. Det var det som var så utrolig fasinerende og morsomt. 😀

  14. Leselama: Jeg la den fra meg etter 100 sider. zzzzz. Da gadd jeg ikke mer. Så ja, jeg synes nok det. 🙂
    Og fra det lille jeg leste, slo den meg ikke som typisk fransk. Typisk lett, ja, men ikke fransk, søt eller annerledes. Men kanskje alt det kom ETTER side 100?

  15. Nei, Cassandra, den var nok ganske lik seg selv helt gjennom den boka. Om du ikke likte de 100 første sidene, er jeg helt sikker på at du ikke ville likt de… eeh… 500 neste. (Var den ikke på rundt 600 sider da?) Tror faktisk du ville likt den mindre og mindre. 😉 Det der er vel en bok man enten liker godt eller sukker oppgitt av, da.

    Jeg har også lest novellesamlinga hennes, som jeg derimot ikke likte noe særlig. Mange av novellene i den har hun tidligere vunnet ulike novellekonkurranser med, så vidt jeg forsto, uten at jeg helt skjønner det…

  16. Oda

    Nå har jeg sett filmen. Den var en ganske søt bagatell, forutsigbar men sjarmerende, med yndige skuespillere og bare-vi-hjelper-hverandre-blir-alt-bra-moral. Siden jeg ikke har lest boka (mistet motet etter bare 5 sider, der kan du se hvor grundig jeg er) kan jeg ikke bedømme forholdet mellom bok og film. Men det er jo så mange som bare eeelsker den boka? Særlig blant veldig unge folk? (jeg har lest det i bloggene deres)

  17. Kjenner en del eldre mennesker «som bare eeelsker den boka» også, Oda. 🙂 Jeg tror det er nettopp fordi den er såpass ukomplisert, sjarmerende og søt. Sukkersøt til tider, men la gå. Høres jo ut som om filmen og boka «stemmer» overens. 😉

Legg igjen en kommentar

