Mimring: Nittitallet slik jeg leste det.

Bokperler som aldri blir matteInspirert av blogginnlegget Mine nittitalsfavorittar i den meget lesverdige bloggen Flimre, tenkte jeg litt bakover i tid og funderte på hva mine 90-talls favoritter var.

Jeg kom til at tiåret nok var preget mer av bleieskift og nattevåk, omgangssyke og barnebursdager enn lesing for min del. Men noe ble det jo, tross alt, tid til.

De bøkene jeg husker best nå i etterkant, sånn spontant og uten omfattende research, og som er med på å farge 90-tallet for meg, er disse perlene:

Først og fremst triologien om Jonas Wergeland. Jan Kjærstad er en forfatter jeg med stor glede leser. Han er kunnskapsrik, lekende, overraskende og morsom å lese. Bøkene Forføreren (1993), Erobreren (1996) og Oppdageren (1999) er blant mine absolutte favoritter fra nittitallet.

Ellingbøkene til Ingvar Ambjørnsen var og er like store. Utsikt til paradiset (1993), Fugledansen (1995) og Brødre i blodet (1996) var hysterisk morsomme, vare, såre og triste. Alt etter som. Men de var en fantastisk leseopplevelse.

Seierherrene (1991) av Roy Jacobsen koste jeg meg også glugg i hjel med, husker jeg. En murstein av en bok, rent fysisk, men deilig som en sommervind å lese.

Jeg var også riktig fasinert av den lille, vakre Vita Brevis (1996) til Jostein Gaarder, Latours katalog (1996) av Nikolaj Frobenius og 1900. Morgenrød (1997) av Gunnar Staalesen. Ulike bøker, men de satt alle sammen som et skudd der de skulle: rett i lesenerva.

Hilal (1995) av Torgrim Eggen var intet mindre enn et eventyr. Et eksotisk les. Den overrumplet meg totalt og viste meg sider av et Norge jeg ikke visste noe om. Et annet Norge, i miniatyr nær sagt, var perlen Bikubesong (1997) av Frode Grytten. For en bok! For noen bøker! Disse nittitallsperlene. Trillende lykkeles.

Tror kanskje ikke nittitallet bare var ammetåke allikevel, når jeg tenker etter.

8 kommentarer

Filed under Lesegodis

8 responses to “Mimring: Nittitallet slik jeg leste det.

  1. Hei. Flott innlegg, her er det tips å forske i.
    Jeg var helt i ammetåka på nittitallet og fikk knapt lest en bok 🙂

    Strever fryktelig med Kjærstads forføreren, men skal nok komme meg igjennom når jeg bare setter igang igjen. (Akkurat nå er det så mye annet som frister). Jeg har hørt en del om bøkene og fått de anbefalt, så de skal leses!

    Ellingbøkene har jeg fått med meg og jeg er helt enig med deg. Supre leseropplevelser.

  2. leselama

    Koselig at du fant veien hit! 🙂

    Å ha vært i ammetåke på nittitallet er tydeligvis en helt «dagligdags sak». 😀 Morsomt at vi er flere som føler oss litt lite belest det tiåret der. Jeg ser jo at det bare er norske forfattere som har satt sitt spor hos meg, sånn umiddelbart. Jeg hadde nok ikke så mye overskudd til å utforske verden utenfor «redet» akkurat da, nei. Fordelen med det, er jo at det er mange uleste bøker igjen for oss fra den epoken da. 😉

    Jeg registrerer at mange synes Kjærstad er «tung». Selv synes jeg ikke det, men det er det veldig mange som forteller meg. Jeg lurer sannelig på hva det er ved ham som gjør bøkene hans så tungleste for mange. Uansett, han er vel verdt å anstrenge seg for. 😉

  3. Kjenner at jeg blir litt stiv av skrekk ved tanken på at noen skulle spørre meg om de beste (litterære) bøkene fra 90-tallet (så alle sammen, ikke spør 😉 ), for det tror jeg ville veeelig blitt magert. 90-tallet var studier og studier og de beste bøkene fantes på Kunst- og håndverkskolens bibliotek og det var ikke ordene som sto i fokus der …

  4. Så moro at du blei inspirert av innlegget mitt 🙂

    Eg ser at eg har lese nesten alle bøkene du nemner, dei fleste av dei sikkert på nittitalet, og spesielt «Seierherrene», «Latours katalog» og «1900. Morgenrød» (og resten av trilogien, for den del) gjorde sterke inntrykk. «Vita brevis» er også ei fin, lita bok.

    Eg har enno ikkje lese Kjærstad, og byrjar å føle at dette er ei skam. Herved behørig plassert på den mentale leselista! Men du, medan eg har deg på tråden. Eg har kjøpt «En tid for alt» av Knausgård. Kan eg lese den utan å ha lese «Ute av verden» først? (Eg innbiller meg at du har peiling på dette…?)

  5. Mener du at du går rundt og husker hvilket tiår du leste hvilke bøker? Jeg har problemer nok med å huske hvilke bøker jeg har lest, jeg! Står de ikke i bokhylla, husker jeg dem ikke.

    *tenker* Den eneste jeg husker fra den tiden var EM Ciorans «Sønderrevet». En stund var jeg helt oppslukt av sitatet «Frihet fra handlingens frukt».

    Og det minner meg om at jeg hadde dilla på eksistensialistene på den tiden, så Camus «Pesten» og «L’Etranger» og Sartres «Kvalmen» og «Frihetens veier» hørte med til 90-tallet.

    Og «Le Petit Prince».

    Jeg husker visst litt likevel! 🙂

  6. Hvordan klarer du å plukke ut noen ganske få bøker fra en så lang periode? Imponerende!

  7. Å huske eller ikke huske alle sammen? Jeg vet ikke, men det er vel noen bøker som setter spor da. Hos oss alle sammen. 😉

    Jeg hadde tenkt å ta med et par bøker til, men fant ut at de ikke tilhørte nittitallet, så da kom de ikke med på lista. Ellers angrer jeg på at jeg ikke har skrevet ned alle bøkene jeg har lest sånn opp gjennom, og hva jeg synes om dem. Jeg vet noen er flinke til slikt og da har de selvsagt et aldeles utmerket hjelpemiddel for «husken» sin sånn i ettertid. 😉

    Aina: Jeg har begge av Knausgård i bokhylla… ennå ulest. 😳 Jeg trodde ærlig talt ikke de «hang sammen» på noe vis, men det kan jo godt tenkes jeg tar feil her. Selv hadde jeg tenkt å lese «Ute av verden» først, uansett. Den har jeg fått så veldig anbefalt av ei leseglad venninne. Den andre var en skuffelse for henne, så… – men smaken er jo som kjent som baken, når det gjelder litteratur.

  8. Tilbaketråkk: Av en annen verden » 1990-tallet

Legg igjen en kommentar

