Boktyven stjal ikke hjertet mitt

Boktyven - Markus Zusak«Nå? Hvordan var den?», spurte den bibliotekansatte i skranka da jeg leverte inn Boktyven av Markus Zusak på biblioteket igjen. Og jeg kjente at jeg ikke hadde så lyst til å fortelle henne helt hva jeg mente. I alle fall ikke sånn i korte trekk, fulgt av en bastant konklusjon. For det hadde blitt urettferdig mot en mulig leseopplevlese av de store. Hennes. Kanskje.

Nå var det ikke slik at jeg hadde en leseopplevelse av de store med Boktyven, men jeg tror Boktyven er en sånn bok som kan gi folk akkurat det. Og da bør man ikke stå i veien med meningen sin. Man bør ikke få folk fra å lese denne, man bør tvert i mot oppfordre folk til å lese den – for å finne det ut selv.

For selv om jeg tilhører den delen av leserne som ikke fant magien i Boktyven, så tror jeg på det bestemteste at den er der for riktig mange. En potensiell, magisk leseopplevelse altså.

Jeg kom til å tenke på Alkymisten av Paulo Coelho. En sånn bok som mange finner magi i, men som andre igjen stiller seg totalt uforstående til. Jeg tenker at Boktyven også er en sånn bok. For mange.

Jeg tror det er fint at sånne bøker finnes, selv om ikke akkurat Boktyven var til meg. Den stjal ikke hjertet mitt. Men jeg er fullt på det rene med at den kan stjele andres.

(Her er for øvrig en veldig fin anmeldelse av boka, som sikkert gir lyst til å lese den.)

8 kommentarer

Filed under Lesegodis

8 responses to “Boktyven stjal ikke hjertet mitt

  1. Potensielle, magiske leseopplevelser høres spennende ut. Og dersom den i tillegg har noe til felles med Alkymisten, ja, da vil jeg lese denne!

  2. m

    Du ga boken en sjanse, men det er ikke alltid bok og leser passer sammen.

    For meg var boken en nydelig leseopplevelse, men stor litteratur er det ikke. Boken tar opp viktige temaer for ungdom formidlet på en sjarmerende måte.

    Liker at du ikke sier: «ikke les!», men er åpen for at andre kan ha gode leseopplevelser av bøker som ikke fenger deg.

  3. Hmmmm.
    Denne ligger i «venter på tur stabelen» min – nå er jeg spent!

  4. leselama

    Jeg tror som sagt dette er en bok som kan være nydelig og magisk for mange. Og det synes jeg den skal få lov til å være også. For nydelige og magiske leseopplevelser er gullstunder i livet. Og dem trenger man sårt.

    Samtidig er jeg svært enig med m, det er ikke alltid at bok og leser passer sammen – uten at det dermed er sagt at det verken er boka eller leseren det er noe feil på. Det er kombinasjonen som ikke var optimal. Denne gang.

    Samme bok og en annen leser kan gi helt andre resultater. Det er jeg helt overbevist om. Jeg håper derfor riktig mange finner glede i denne boka, selv om ikke jeg var en av dem som jubler høyest om akkurat denne. 😉

  5. Nei, det slutter virkelig aldri å fascinere, dette at noen finner magi i en bok som for andre fortoner seg ganske likegyldig! Jeg hadde det sånn med «Vindens skygge». Jeg husker hvor skuffet jeg var over at jeg ikke fikk ta del i den store leseopplevelsen «alle» snakket om.. Men så fins det jo andre bøker for meg 🙂

  6. Når enkelte bøker blir litt «nedtur» så handler det kanskje om at forventningene kan være skrudd høyt opp i forkant, pga av alle omtaler etc.

    Noen ganger er det slik for meg, da sitter jeg igjen med følelsen «var dette alt?»

  7. Det var fint du sa det der om Alkymisten. Jeg falt ikke pladask for den boka, jeg rett og slett forstår den ikke. Har trodd det var meg det var noe galt med. Jeg liker jo mange av Coehlos andre bøker.

  8. leselama

    Hyggelige kommentarer og innsiktsfulle betraktninger jeg sitter og nikker til her. 🙂

Legg igjen en kommentar

