Hva er det med Finland?

Arto Paasilinna - Kollektivt selvmordSom jeg var inne på i mitt forrige innlegg, så er Erlend Loe aktuell med selvmordsroman i høst – om man kan kalle den det da. En annen som er aktuell med roman om selvmord, er den finske forfatteren Arto Paasilinna. Oversatt til norsk er nå Kollektivt selvmord ute, og også den tror jeg kan være verdt et les.

Jeg synes Erlend Loe og Arto Paasilinna har mye til felles i sine bøker. Det samme burleske og hysterisk morsomme skråblikket. Bøker befolket av snodige romanpersoner man får ømhet og forståelse for. Selv om de altså ofte er utmeldt og annerledes. Også dette med at det gjerne er tilfeldighetene som rår og styrer. Og når tilfeldighetene styrer, ja, da kan alt skje. Og det gjør det også som regel. De underligste ting skjer – gang på gang. Kollektivt selvmord er derfor også en bok det går an å lyse opp høstmørket med, tror jeg.

I kveld klokken 22.30 på NRK 1 sendes en ny utgave av Bokprogrammet. Tema i kveld er nettopp Finland. Og Arto Paasilinna, Finlands største nålevende forfatter, er med, så vidt jeg har skjønt. Det er på tide å finne ut av hva det er med Finland. I kveld altså. 22.30.

2 kommentarer

Filed under Lesegodis, På tv

2 responses to “Hva er det med Finland?

  1. Takk for boktips – denne havner nok på den stadig voksende listen over bøker som skal leses – og for påminnelse om Bokprogrammet. 🙂

  2. Bare hyggelig! 🙂 Bokprogrammet liker jeg, så det anbefaler jeg gjerne.

Legg igjen en kommentar

