Tilfeldig?

For lenge siden fikk jeg på det sterkeste anbefalt den amerikanske sørstatsforfatteren Eudora Welty. Anbefalingen ble omhyggelig skrevet ned, og forfatterskapet har ligget på vent til en passende anledning. Det vil si – hun har ventet mens mer insisterende bøker har sneket i lesekøen. Men nå er det nok. Det er på tide å ta kontroll igjen, stagge de insisterende nyutgivelsene og undersøke om det er så mye ved Eudora Welty som den insiterende stemmen forsikret at det var.

Postkasse med boklydEt søk på internett i sakens anledning resulterte i en bestilling fra Nynorsk Antikvariat i Tvedestrand, hvilket igjen, raskt og effektivt, resulterte i boklyd i postkassa. Liflig lyd, det boksmellet. En riktig gromlyd.

Pakken lå der og skinte, i sirlig gråpapir og elegant adresselapp. Alt ved denne forsendelsen var nydelig, forseggjort og omhyggelig. Boka, Optimistens datter, var først pakket inn i silkepapir, så i et helt og relativt nytt eksemplar av Klassekampen. Rundt der igjen et par omganger med papp og så gråpapiret. Innpakkingen var – i all sin enkelhet og robuste materialvalg – aldeles imponerende vakkert utført. Alt var utført med slik omtanke rundt denne boka. Det var som om jeg virkelig pakket opp en skatt. En bokskatt.

Summertime, Edward Hopper

Omslaget på denne boka var enkelt, hvitt (jeg elsker hvite bøker!) og med et lite bilde av et maleri, som skulle vise seg å være Summertime av den amerikanske maleren Edward Hopper (1882 – 1967).

Rom ved havet, rom i byen - Frode GryttenKlassekampens tirsdagsutgave, som Optimistens datter så omsorgsfullt var pakket inn i, lå – tilfeldig eller ei – oppslått på seksjonen «Kultur & Medier». Hovedoppslaget var bøker, så derfor ble det også liggende slik den var pakket ut – oppslått og ventende – på bordet foran meg. Bokomtaler er alltid interessant, selvsagt, men jeg må si jeg skvatt til da jeg fikk tid til å se nøyere etter hvilken bok som var i fokus.

Det var nemlig den siste til Frode Grytten: Rom ved havet, rom i byen. Novellesamlinga som har blitt til ved at Grytten har tatt utgangspunkt i flere ulike Hopper-malerier(!), og skrevet ti noveller ut fra dette. Så vidt jeg har forstått er bildene tatt med i boka, og jeg regner med at dette er en praktbok på alle vis. Grytten har tidligere vist seg strålende på noveller, så her er det ingen grunn til ikke å glede seg vilt og uhemmet, tror jeg.

Hvis dette ikke var tilfeldig, så får jeg bare rette en stor takk til vedkommende på Nynorsk Antikvariat i Tvedestrand. For dobbelt bokglede denne dagen. Først for Eudora Welty, og den omsorgsfulle innpakningen, og så for artikkelen i Klassekampen. Veldig stas!

(Var det derimot tilfeldig… så… vel. Skitt på: stas da også!)

10 kommentarer

Filed under Bunkrede bøker, I postkassa, Lesegodis

10 responses to “Tilfeldig?

  1. Oi, så kult. 😀
    Men låner du aldri bøker på biblioteket?

  2. Jodda, massevis. Selvsagt biblioteket. Skulle bare mangle. Jeg elsker biblioteket. Både «Boktyven», «Øya», «Snømannen», «Ligge i grønne enger», «Den som elsker noe annet»… ja, osv. er lånt på biblioteket. Men litt må jeg kjøpe. Eeeh…En god del, må jeg kjøpe. Spesielt på salg. Da hamstrer jeg. 😉 Og så unner jeg meg noen til fullpris og andre fra antikvariater. Det er omtrent halv pris. Fin-fine greier.

  3. Helt enig i at hvite bøker er fine!
    Jeg så en bok på skolebiblioteket en gang som var helt hvit. Helt, helt hvit. Det sto ingenting på den, men dessverre var jeg for fjern til å se nærmere på den, det falt meg bare inn nå, har du hørt om en slik bok? Helt hvit…
    Um…
    Som om det har noe å si…
    Hilsen Binka som skriver snodige kommentarer…

  4. yphenomena

    Det er ingenting som kan sammenlignes med det å pakke opp en omhyggelig innpakket bokskatt! Gjorde det nylig selv… pur lykke…
    Har forresten linket din supre blogg på min ikke fullt så supre blogg ^^,

  5. Woho, i forrige kommentar var jeg visst innlogget med en gammel wordpress-konto… Somler fært 🙂

  6. Enig med Elin. Tenk på utlånsstatistikken!

  7. leselama

    Binka: Fortsett med det! (Skrive «snodige kommentarer» altså.) 🙂

    Caroline: Velkommen hit og takk både for hyggelig kommentar og linking. Selvsagt legger jeg deg også inn i min bloggroll. Bokblogger kan man ikke få nok av. 😉 Det skal bli spennende å se hva du skiver.

    Eli: Mitt lånerkort går varmt. 😉

  8. Angående dette med tilfeldigheter: hvis du stikker innom bloggen min…

  9. leselama

    Wow! Og folk sier at ting er tilfeldig?! 😉

    Nyyyydelig innlegg du hadde. 🙂

  10. Jeg har alt for mange bøker. En del lagret i esker hos min far. *sukk*

Legg igjen en kommentar

