Om overflødig litteratur

Varg Veum - Bitre BlomsterI dagens Aftenposten, i kulturseksjonen, kan man kose seg med en «Østlandsk Veum uten akevitt». Det kalles nemlig intervjuet med Trond Espen Seim og Bjørn Floberg i forbindelse med premiéren på den nye Varg Veum-filmen, Bitre Blomster.

Og jeg koste meg fælt også, sånn helt til jeg kom til denne delen av intervjuet. Da ble det bare rart.

– Hvilket forhold hadde dere selv til Staalensens Varg Veum-bøker før dere fikk filmmanuskriptene i hendene?

– Jeg har ikke et forhold til kriminallitteratur i det hele tatt. Det er overflødig litteratur, sier Floberg.

– I motsetning til Bjørn har jeg ikke noe forhold til ordentlig litteratur, men jeg leser masse krim, sier Seim, og er på det punktet kollegaveteranen overlegen.

(Aftenposten – lørdag 22. september 2007, Kultur, side 7)

Så vet vi det altså. Om vi lurte. Krim er overflødig litteratur. Krim er ikke ordentlig litteratur. Men film kan det tydeligvis bli. Og penger kan man tydeligvis også ha lov til å tjene på det.

Leselama sier: Hmmmm…..

15 kommentarer

Filed under Filmti', Snasne sitater

15 responses to “Om overflødig litteratur

  1. Det sier jeg også: Hmmmmmmm……….

  2. Heldigvis er Trond Espen Seim så pen at han kan seie så mange dumme ting han berre vil.

  3. Hmja, kanskje det bare er slik at sarkasme og ironi ikke alltid fungerer på papir?

    Selv om det selvsagt er en mulighet for at de faktisk mener dette. Så nei det. Ring Seim og spør!

  4. Man kan jo håpe at dette dreier seg om sarkasme og ironi, men jeg føler meg nok ikke så sikker på at det er det det er.

    Og er det ikke litt tåpelig å snakke nedsettende om en sjanger og en bok som de selv har vært med å lage film av? Ikke mye til reklame dette 😉

    Seim er kanskje en kjekk mann, men jeg synes ikke han passer særlig godt som Veum i utgangspunktet. Men det gjenstår jo å se, når filmen kommer hit.

  5. Oda

    Huffda. Hehe. Men jeg lurer på om ikke Galfisk har rett, at det kan ha vært ironisk ment. På den annen side har Floberg alltid virket ganske arrogant på meg, så hvem vet (og han spiller gufne skurkeroller litt for bra). Tro om ikke også journalisten i dette tilfellet var en tøysekopp?

  6. Jeg får være jenta mot vinden, jeg da. Jeg slutter meg til Floberg. Krimlitteratur er overflødig.

  7. skitsamma

    Jeg vil også være i opposisjon!

    Neida. Men jeg er enig med Floberg. Krimlitteratur er overflødig, eller i det minste genrelitteratur som ikke bør opptre under den skjønnlitterære merkelappen. At Floberg synes det er OK å tjene penger på det er kanskje fordi han synes fenomenet egner seg bedre i filmatisert versjon? Det synes i alle fall jeg.

  8. Øøh, det var meg (jeg var logget inn på wp.com), beklager.

  9. leselama

    Hey, morsomt at så mange mener noe om dette! 🙂

    Selv synes jeg Flopsy sier det så strålende at det nesten ikke er nødvendig å legge til noe for meg i sakens anledning.

    Ironi som virkemiddel er vanskelig, både for utøver og leser. Selv oppfattet jeg ikke intervjuet som det minste ironisk, men jeg tar selvsagt høyde for muligheten for at jeg ikke fant ironien. Å ringe noen tror jeg allikevel jeg avstår fra. 😉

    Om kriminallitteratur er overflødig litteratur for noen er sikkert riktig – ikke alle liker krim, men for andre igjen er det en kilde til leseglede av rang. Å avfeie det, blir for meg veldig arrogant.

  10. Jeg kan godt være enig i at det skrives mye kjip kriminallitteratur, og at det i mange tilfeller går tretten på dusinet av den slags bøker. Men å avfeie en hel sjanger av den grunn, det er ikke jeg med på.

    Det finnes etter min mening også god kriminallitteratur, og kriminalsaker kan fungere godt som en «ramme» for å si noe om andre temaer. Karin Fossum er en av dem jeg synes får til dette, som i f.eks «Elskede Poona» og «Djevelen holder lyset».

  11. Hmm. Jeg synes at det er litt snobbete å avskrive en sjanger. Jeg tenker det er bedre at folk leser, enn at de dropper det. Lett litteratur kan være inngangsdøra til livslang leseglede.
    Og noen ganger trenger man da bare adspredelse, og da takker jeg mer enn gjerne ja til en heidundrende god krim!
    Det som er trist, synes jeg, er at veldig mange ungdommer i dag, knapt nok leser en eneste bok.

  12. Det er nok berre eg som ikkje har noko forhold til Varg Veum, men eg synest det faktum at Trond Espen Seim spelar hovudrolla, gjer filmen verdt å sjå berre av den grunn. Mm. Barsk.

  13. Jeg har inntrykk av at det er mange som synes Trond Espen Seim er barsk. Personlig foretrekker jeg Varg Veum. Anytime 😉

  14. leselama

    Ser vi filmen (hvilket vi garantert gjør!) trenger vi jo ikke velge – Trond Espen Seim og Varg Veum i én og samme person. 😉
    Definitivt barskt!

  15. Haha, rene Kinderegget 😉

    Og selvsagt skal vi se filmen ja, ingen tvil om det!

Legg igjen en kommentar

