Plutselig kom sommeren tilbake!

Data og sånn er en forunderlig ting til tider. Midt på heiteste sommeren skreiv jeg dette innlegget. Og postet det. Trodde jeg. Men ingen ting skjedde – før i dag. Da sto det plutselig der i kladdeboka på bloggen igjen. Under overskriften: Post #71.

Post #71?! DET har jeg aldri kalt dette, det er nå sikkert, men likefullt er det jeg som har skrevet det. Og trodd det var tapt til en av verdensvevens mange luner. WordPress har hatt omfattende service på bloggen, såpass har jeg skjønt. Og vips sto det der igjen. Jeg lurer på hvor det har vært i mellomtida?

Uansett – nå fikk jeg skikkelig sommerfølelse her igjen, sur høstvind til tross. Utgått på dato, selvsagt, men for moro skyld – her er det:

Kjøpe, kjøpe, kjøpeDet har vært markedsdag i sommerbyen. Kveldsåpne butikker, underholdning på hvert gatehjørne, bilfritt sentrum, matboder og kunsthåndverk. For ikke å glemme: tilbud på tilbud. For gjemt bak folkemassen, kosen, støyen og viraken, er det meningen at handelsstanden skal sitte igjen med et saftig overskudd. Hvilket de selvsagt gjorde også i år, takket være værgudene. På mirakuløst vis er det alltid fint vær på byens årlige markedsdag. Det er ikke til å fatte og begripe.

Kjøpefesten til side, så er det noe sydlandsk over slike markedsdager. I alle fall siden været også alltid er fint. Og fint vær betyr salgsboder under åpen himmel. Svære langbord dekket med bøker på salg. Det er bare å ta for seg. Og det er bare å beherske seg. For man kan ikke kjøpe alle, selv om det er billig. For billig er det, og med slike priser gjør det tilnærmet fysisk vondt å velge. Så vondt at man kjøper mer enn man skal, fordi man ikke orker velge. Det er for vondt å la noen ligge igjen. Til den prisen…

Og man betaler så det svir, og får digre handleposer fylt med bøker i hendene. Bokposer som man også får vondt av: nå i skuldrene. Men det går. Det må gå. For hjem skal de. 

ZzzzzzommerdyneMan sleper og drasser og haler og svetter, mens man nesten (bare nesten!) ser misunnelig bort på dem som heller har valgt å kjøpe noe så lett som sommerdyner på salg. Sommerdyne er en vare som jeg ser er svær og uformelig å drasse på gjennom tett befolkede gater, men det i det minste lett sammenlignet med mine ubeherskede boklass. Det vil jeg bare ha sagt. Å være bokelsker er ikke alltid like lett.

Men det er klart: å være sommerdyneelsker er ikke noe reelt alternativ. Det er ikke det.

Legg igjen en kommentar

Filed under Bunkrede bøker, Selvopplevd

Legg igjen en kommentar

