Pang! En fulltreffer!

Vanære - J.M. CoetzeeEndelig! Bok møter leser, og stjernene blinker. Fanfare og salutter. Glede og tårer. Jeg ønsket meg en riktig god bok, og fikk den.

Jeg har aldri lest en bok som er så tematisk gjennomført som Vanære av J. M. Coetzee. Bunnsolid, stilsikkert gjennomført. Jeg skulle til å si at dette er en god bok, men det tar jeg i meg igjen. Den er ikke det, den er slettes ikke god. Den er vond. Vond å lese, men så godt skrevet at man får lyst til å si at den er god.

Det er også lenge siden jeg har lest en roman som var spennende, uten å være en krimbok eller thriller. Som hadde sterkt driv i seg, uten å være høylydt. Som skaket meg opp, uten å bruke store ord og fakter. Som tilførte meg noe ut over romanteksten, og samtidig skrubbet meg opp innvendig. Som ga og tok – samtidig.

Det er lenge siden jeg har vært så «uttafor» etter å ha lest en bok – og samtidig så fornøyd.

Det eneste jeg lurer på er hvorfor jeg ventet så lenge med å lese denne… Kanskje er det noe med timingen også? Når leser møter bok. Rett bok til rett tid, og magi oppstår.

Jeg har lest et par andre av Coetzee tidligere, uten at jeg  på noen måte har blitt forhekset. Som jeg ble med denne. For denne fortryllet og fortrollet meg. Fanget meg nesten som prinsessen i berget. Ikke rart jeg ikke har klart å løsrive meg fra lesingen i dag.

Jeg var bergtatt. Av boka.

11 kommentarer

Filed under Lesegodis

11 responses to “Pang! En fulltreffer!

  1. marte

    Så flott at det endelig klaffet! Vanære er utrolig bra 🙂 En bok jeg har planer om å lese på nytt snart, bare jeg får tid… Har ikke lest så mye annet av ham, men jeg har noe stående i hylla.

    Hvis du har lyst å lese andre sørafrikanske forfattere, kan jeg anbefale André Brink – helt fantastisk! Særlig romanen Før jeg glemmer. Magisk bok om ensomhet, kjærlighet/erotikk og den vanskelige situasjonen i Sør-Afrika. Jeg ble iallfall helt bergtatt av den!

  2. Det er sånne bøker vi leser etter.

    *noterer Vanære opp på leselista*

  3. André Brinks «Før jeg glemmer» er notert! 🙂 Hjertelig takk for tips!

    Sør-Afrika har en egen litterær stemme som jeg oppfatter som ganske unik. Kanskje er det arven fra å leve under et meget spesielt regime som siver gjennom historiene, eller så er kanskje litteraturen derfra spesiell fordi den sier noe viktig? Altså noe nødvendig og presserende for forfatteren, ikke bare romankunst for sin egen skyld.

    Tidligere har jeg også lest Nadine Gordimers «Min sønns historie» fra Sør-Afrika, som jeg synes var god, om enn litt «tyngre» enn «Vanære». «Vanære» er forbausende lettlest til å være så kompleks.

    Jeg skal så definitivt notere meg André Brink, ja! 🙂

  4. Hjelpe meg. Jeg skjønner ikke hva du mener i det hele tatt. Ikke det at du ikke skriver bra, altså, du kunne jo hatt ditt eget bokmagasin, men det er bare jeg som ikke er så erfaren når det gjelder lesing.
    Hvordan er en bok når den er vond å lese? … men likevel god..? E…

  5. Vond å lese er bøker som gjør at jeg nesten gråter. Eller også: gråter helt og mye.
    Vond å lese er når ting gjør så vondt at man nesten ikke orker å lese videre. Vond å lese er når man ønsker å legge den vekk… men allikevel ikke får seg til det. Vond å lese er når man føler at man får skrubbsår på sjelen. Innvendig altså.

    Vondt, men tidvis nødvendig. Vondt er noen ganger nødvendig for å kjenne at man lever. Og det er egentlig en veldig god bok som klarer å formidle dette «noe» – som er vondt å forholde seg til. En sånn bok er vond å lese. Det gjør noe med leseren. Noe som er utenfor komfortsonen. Noe som røsker litt i en. Som gjør godt på sikt, men som river hjerterøttene ut av leseren i øyeblikket. Vondt og godt på en gang. Nesten som en godtepose: søtt, salt og syrlig. 😉

  6. Så bra at du fant en sånn bok nå, det var fortjent 🙂 Og veldig fin beskrivelse av gode bøker som er vonde å lese – det er akkurat sånn det er!

  7. Ja, nå forstår jeg. 🙂

  8. Så bra! Jeg tenker det var vel fortjent etter grundig research? Det hadde vært gøy å vite hvordan du fant fram til boka.

  9. leselama

    Næh… jeg tror ikke jeg kan ta æren av så veldig grundig reserach. 😉

    Jeg har en liste der jeg har skrevet ned bøker folk har anbefalt meg, eller som jeg har fattet interesse for på et eller annet vis. Den er lang som et vondt år og inneholder en drøss med titler og forslag. Det aner meg at det er noe med alle bøkene, men jeg vet jo ikke om akkurat jeg finner magien i dem. Men det er en mulighet for det, tror jeg, siden det er oppegående og lesende mennesker som har kommet med forslagene. Det faktum gjør denne lista verdifull.

    Oftest har jeg en drøss av egne opphostede boktitler jeg har lyst til å hive meg over, men av og til går jeg til denne lista og plukker fram en. Som nå med «Vanære». Jeg hadde lest et par av Coetzee tidligere, så jeg visste at han kunne skrive, selv om ikke de foregående bøkene på noen måte kommer opp mot denne. Kanskje også derfor jeg har ventet såpass lenge med å gripe etter flere av ham? Kanskje også det er noe med timingen når man leser en spesiell bok?

    I alle fulle fall, så var det klaff denne gangen. Så en varm takketanke til hun som anbefalte meg denne en gang i verden. 🙂

  10. Vond vond…og ALTFOR lett aa kjenne seg igjen i. Dessverre. Men boka er BRA! Om enn tung og dyster og brutal. Jeg synes det er flott at Coetzee vinner Nobelprisen. Han og Andre Brink er gode soerafrikanske forfattere som fortjener publisitet og aa bli lest.

  11. leselama

    Åh ja, Coetzee har så definitivt fortjent Nobelprisen, ja! Og fortjener å bli lest. 🙂

    Ble enda mer spent på Andre Brink nå som flere nevner ham. Apropos Sør-Afrika, så har jeg lest noe av Nadine Gordimer tidligere, uten at jeg helt, helt tok av da… men det kan jo som sagt vært timingen også. En viktig faktor når bok møter leser tror jeg.

Legg igjen en kommentar

