Høy på bøker

Høy på bøkerDette er tittelen på eva-intervjuet i magasinet eva som er til salgs akkurat nå. Og hun som er høy på bøker, i følge dette intervjuet altså, er Norges eneste bokinspirator – Liv Gade.

Nylig fikk Liv Gade Forlagsprisen under Litteraturfestivalen på Lillehammer for sin innsats for bøkene. De av oss som har vært så heldige å høre Liv Gade «live», kan bare være mer enn enig i om at den prisen var høyst fortjent. For maken til entusiasme, iver og overskudd rundt formidling av bøker og leseglede skal man lete lenge etter.

Hun sier selv:

Gode bøker gir meg vinger. Det har jeg lyst til å gi videre. Gode bøker løfter deg opp fra hverdagen. Gode bøker kan bringe deg mot uante høyder. Gode bøker gjør deg klokere. Tenk hva en fortelling kan gjøre med deg, hva den kan sette i gang! Alt kan skje, og det skjer. Det lover jeg.

Magasinet eva, nr. 10, oktober 2007 – «eva-intervjuet», s. 76 – 79

Selv har jeg allerede booket en dato for å høre på Liv Gade igjen, og det gleder jeg meg virkelig til. Det er skikkelig gøy å høre henne når hun snakker seg varm om bøkene hun brenner for, og spennende å bli inspirert til å lese andre bøker enn dem man selv ville valgt.

Dagens anbefaling altså: få med deg Liv Gade om du kan! Hun er – som tittelen hennes sier – virkelig inspirerende.

8 kommentarer

Filed under Selvopplevd, Snasne sitater

8 responses to “Høy på bøker

  1. Veldig bra ordspill! Eller rettere sagt : billedspill 🙂

  2. leselama

    Godt du synes det, Eli! 😉 Jeg har litt «infantil humor» sånn dann og vann. Om ikke annet morer jeg meg selv. Men det er jo selvsagt stas når andre også synes det er «dumt og deilig»! 😀 Så takk, takk!

  3. Oda

    Men… hm.. en boksinspirator, blir ikke det en som inspirerer folk til å kjøpe bokser?

  4. Ha, ha. Bokinspirator selvsagt. 🙂 Takk for korrekturen. Jeg retter herved.

  5. leselama

    Sånn. Da er det bøker det er snakk om og ikke bokser. 😉

  6. Men hvor kan man høre henne? Det lurer jeg på. 🙂

  7. Hun holder til i Sandefjord, så det er vel stort sett Vestfold som blir hovednedslagsfeltet hennes. Men jeg vet hun har hatt foredrag rundt hele Østlandet og til og med på Svalbard for ikke så alt for lenge siden. Ergo tror jeg det burde være muligheter både her og der. 🙂

  8. Ja, den dama er bare fabelaktig! Morsomt når man treffer mennesker som er så oppglødd over det de holder på med, og som er det på en så ekte måte 🙂

Legg igjen en kommentar

