Sterk novellesamling

Frode Grytten - Rom ved havet, rom i byenFrode Gryttens noveller Rom ved havet, rom i byen har fulgt meg de siste dagene.  Og selv om det er en ikke alt for omfangsrik bok, så har det tatt tid å komme gjennom den. Det er som om hver av novellene krever en pause mellom seg, en pause til ettertanke og refleksjon. En tid til å la melankolien sige inn og ikke minst, ut av seg igjen. 

Jeg tar meg stadig vekk i å ha en følelse av hjertesorg. Som de gangene man var forelsket og ikke fikk like helhjertet respons tilbake. Følelsen av å ha blitt avbrutt, midt i en begynnelse. For det er slik jeg synes noveller virker. I alle fall de som er gode. Begynnelsen og slutten ligger da også så tett opptil hverandre at det godt kan være derfor det er slik. Men ikke bare.
 
Ei god novelle skal etterlate deg i en tilstand hvor du har lyst til å vite mer. Hvor du både vil det skal vare og samtidig forstår at det er fullbyrdet. At det er slik det tross alt må være. At det ikke er noe mer. Det er uunngåelig forbi. Som ekte kjærlighetssorg. Jeg både vil og ikke vil ha denne lengselen som gode noveller skaper. Det er som en glede og en sorg på samme tid. Og det er utrolig fint å være i akkurat den stemninga. Kall det gjerne bittersøtt.
 
Novelleformen er fasinerende i og med at den skaper et så kompakt univers. Det er en tetthet der jeg som leser ikke kjenner oppstår i romaner. Novella hiver seg uredd utpå og åpner handlingsdøra midt i ansiket på leseren. Noveller er ikke for sarte sjeler. Her skal du gire om i begynnelsen og tåle en trøkk på slutten. Gjør du det, får du et helt univers servert i veldig praktisk forpakning. Formatet gjør at noveller egner seg veldig godt som innimellomlesing. Om det er noe som heter det da. Man leser litt og tenker mye. I alle fall gjør jeg det. Gode noveller lever lenge i leseren, og derfor tenker jeg at novella er langt større enn seg selv. Larger than life, liksom.
 
Denne, for meg, nødvendige tankevirksomheten forbundet med novellelesing, oppstår kanskje som en bieffekt av at spenningen i noveller gjerne er oppstått ved at ting ikke blir uttalt. Det som skjer, skjer i stor grad i det usagte. Det er jo rett og slett ikke plass til alt på de få sidene novella har til disposisjon. Derfor skjer også vesentlige ting nettopp i underteksten. Det er der konfliktene spirer og gror. Det er der du som leser gjerne ledes på villspor fram mot den herlige overraskende slutten. For det er gjerne slutten som er den beste i noveller. I alle fall der forfatteren har klart å få til en ekstra overrumplende scene. Det er en leserjubel – og som sagt, det aller forferdeligste. At det er slutt. Akkurat da, da det var som best. Den brå slutten er egentlig forferdelig. Klipp. Så er det over. Og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ofte tar meg i å smile over akkurat det. Eller, jeg gjør jo egentlig det. Det er så bra gjort. 
 

Frode Grytten er best på noveller. Det har jeg ment før, og fikk det heldigvis bekreftet igjen. Det er en sterk novellesamling dette. Trist, mørk, underfundig og uhyre melankolsk til tider, men også ganske lys, håpefull og insisterende på at det finnes muligheter der alt synes tapt. For kjærligheten går tapt, hele tiden og alltid mellom kvinne og mann, kan det virke som, mellom disse permene. Eller gjør den virkelig det? Novellene får deg til å lure, akkurat slik som gode noveller skal.

2 kommentarer

Filed under Lesegodis

2 responses to “Sterk novellesamling

  1. Oda

    Da jeg leste dette fine innlegget fikk jeg bekreftet en mistanke jeg har hatt, om en tidligere blogg du hadde. Jeg prøvde en gang å lenke til en post med tankene du utvider her, om novellelesning som hjertesorg, fordi jeg syntes det var så treffende og fint. Det var da jeg oppdaget at den bloggen var borte. Men mistanken ble vakt straks jeg oppdaget denne bloggen her, så det tyder nok på at du har en distinkt og personlig stil (veldig bra). Uansett, glad for å lese disse tankene igjen, og for at de nok en gang bor et sted på internett. Smil fra meg

  2. leselama

    😀

    Takk Oda, det var veldig hyggelig sagt av deg.

    Gjenbruk er dessuten tingen – så også på internet. 😉

Legg igjen en kommentar

