Nobelprisen i litteratur

En kvinne, please!I morgen klokken 13.00 kunngjøres vinneren. La oss nå endelig håpe det er en kvinne i år, etter noen «manneår» igjen. For de er litt for mange disse «manneårene» til Nobelkomitéen. Og det er nok av kvinner som skriver godt, så det å velge en kvinne litt oftere burde sannelig ikke være noe problem.

Siden 1901, da prisen deltes ut første gang, er den kun utdelt til kvinner ti ganger. 10! Det er en skammelig statistikk. Og jeg vet ikke om jeg har helt troen på at de klarer å gjøre noe med den heller, sånn umiddelbart.

Men det er klart – komitéen er uforutsigbar. Det er i grunn like sannsynlig at de velger det usannsynlige som det sannsynlige, så håpet lever også for oss som heier på en kvinne. I alle fall til i morgen klokken 13.00, altså. Det er som kjent håp i hengende snøre.

Selv håper jeg at det er novellemesteren Alice Munro som får den. Eller Margaret Atwood. To canadiske forfattere med lang og god fartstid. Og Canada har heller ikke vunnet før, så…

En kvinne altså. Burde være lett å velge.

9 kommentarer

Filed under Diverse, Lurer på om...

9 responses to “Nobelprisen i litteratur

  1. Bifalles 100 %. Jeg håper faktisk på Inger Christensen år etter år. Men Alice Munroe er også en bra kandidat!

  2. leselama

    Inger Christensen. Så absolutt! Hun også. 😉

  3. Einig i at det bør bli ei kvinne. Det er påfallande ofte menn som blir honorert med høgthengande prisar. Kan ikkje kvinner skrive, då? Er det det dei forsøker å formidle?

    «Women can´t paint, can´t write.»
    – Charles Tansley i Virginia Woolfs «To the Lighthouse» (sannsynlegvis sjølvopplevd).

  4. Jeg heier også på Atwood og Munro. Strålende begge to. Merker at jeg hadde blitt *veldig* glad om den gikk til en av disse.

  5. marte

    Flott at flere enn meg heier på Atwood og Munro 🙂

  6. Anette

    GRATULERER TIL DORIS LESSING 🙂
    Et godt valg!!!!!

  7. And the winner is: Doris Lessing! 😀

    På Wikipedia står følger: «Det blir antatt at hun ved å bruke science fiction-genren mistet sjansen til å vinne nobelprisen i litteratur.»

    Vel… Ikke når det kom til stykket altså. Nobelkomitéen er sannelig uforutsigbar. 😉

  8. Kanskje det var nettopp den setninga i Wikipedia som gjorde susen? Hehe.

  9. Og jeg føler meg litt forutseende som akkurat har påbegynt «The Golden Notebook»…

Legg igjen en kommentar

