Albert Åbergs nitriste voksenliv

Stakkars store, voksne Albert Åberg!Det er bare å glede seg: Johan Harstad er ute med ny roman – Hässelby. En roman der han tar utgangspunktet i barnebokhelten Albert Åberg, av alle ting, og gjør ham voksen. Jeg trodde jeg skulle le meg ihjel bare av idéen: Albert Åberg som voksen. Hvordan kommer man på noe sånt? Å skrive en hel roman om Albert Åbergs harde voksenliv med jobb hos Clas Ohlsson? Jeg kjenner det rykker i munnvikene. Dette MÅ jo bare bli bra!

Jeg har lest alt Johan Harstad har gitt ut tidligere og likt alt sammen. Likt det storveis. Og nå skriver Aftenpostens anmelder Marie G. Aubert at dette er en «Kompleks, medrivende, morsom og skummel undergangsroman.» Hun skriver videre: «Der Buzz Aldrin kunne bli noen hakk for utflytende, er denne fortellingen i tillegg tydelig og stramt komponert.»

Jeg vet ikke hva det er med Johan Harstad, men jeg blir alltid i godt humør av å lese ham. Det kan være så grått og trist og leit det bare vil, det er som om det ligger et lite ironisk smil under hele tida. Og det er kanskje dette som gjør ham så god i min verden. Det at man kan si alvorlige ting på en uhøytidelig måte, og på denne måten nå fram til folk. At humor og alvor kan få gå hånd i hånd, og til sammen danne et større og tankevekkende hele.

For det er ikke tvil om at han tenker fælt, denne Johan. Han synes blant annet at den skandinaviske tryggheten er problematisk. Selve Albert Åberg-livet altså. Og det kan man vel vanskelig være uenig i, når man ser Skandinavia i sammenheng med resten av verden. Men det er måten han sier det på som får en til å tenke litt nytt. For eksempel sa han følgende til Kaja Korsvold i et intervju i Aftenpostens kulturseksjon i dag:

Statistisk sett dør de fleste innen en radius av to mil fra der de er født. Det er en trist tanke. Du kan prøve å unnslippe, men du vil trolig ende opp der du startet.

Akkurat! Så vet vi det. De statistiske og skandinaviske to milene. Skal vi le eller gråte, tro?

9 kommentarer

Filed under Lesegodis, Snasne sitater

9 responses to “Albert Åbergs nitriste voksenliv

  1. Denne gleder jeg meg skikkelig til.

  2. johan harstad kommer på store studio mandag 22.25!

  3. leselama

    Kult! Tusen takk for tips. Det må jeg definitivt få med meg!! 🙂

  4. ^ Jeg også! Jeg har aldri sett og hørt ham snakke på ordentlig før. Bare lest det han har skrevet, og det andre har skrevet at han har sagt. Jeg liker å se hvordan forfattere er, hvordan de snakker…

    Men – boka: Oioioioioi! Av de få forfatterne faktisk jeg vet litt om, så er Johan Harstad en av dem. Han er kanskje den forfatteren som inspirerer meg mest. Men jeg skal spare dere for å gå dypere inn på det nå… :p Nevner istedet at jeg faktisk eier både Buzz Aldrin og Ambulanse. Kjøpt på tilbud til 99. Synd denne boka er så dyr (399,-, bokkilden). Hvor fort etter utslipp kommer bøker på biblioteket egentlig..?

    Og en annen ting: Er det lov å bare «stjele» en allerede oppfunnet figur på denne måten?

    I tillegg har jeg bare lyst til å dele denne lille snutten av en omtale fra bokkilden.no 😀 :

    «Albert Åberg vokser opp sammen med faren Bertil i småbyen Hässelby. Pappa gjør så godt han kan, men ender likevel opp med å være i veien. Albert reiser helt til Kina for å prøve å løsrive seg, men han har ikke hjerte til å la pappa sitte alene i leiligheten, så han ender med å dra tilbake. Da pappa dør er Albert 42 år, og endelig er han fri.»

    Endelig er han fri…

  5. Så vidt jeg vet, Binka, så har Johan Harstads forlag avklart dette litterære «stuntet»/lånet med Albert Åbergs «mamma». Og etter hva jeg har skjønt, så har hun ikke hatt noe i mot det. 🙂

    Hvor fort en bok kommer på biblioteket? Vel, det varierer sikkert, men man kan jo gå inn på «Mappa mi» og reservere den boka man ønsker, selv før boka fysisk kommer til det aktuelle biblioteket. Så snart boka kommer, får i alle fall jeg beskjed. Det hender noen ganger at noen er foran meg i køen, men som regel går det rimelig kjapt å få tak i en ny bok også. (Om man er litt pro-aktiv og reserverer i god tid…)

    Om den aktuelle boka ikke finnes på biblioteket, kan man foreslå innkjøp. Det gjør jeg ofte, og får som regel en meget hyggelig mail tilbake der ønsket er registrert og vil bli behandlet. Etter det, kommer det gjerne en ny mail der reservasjonen min er effektuert og boka ligger til avhenting. Biblioteket er storslagent! En lesehests beste venn! 😀

  6. Jeg gleder meg også helt enormt til jeg får grabbet til denne boken. Jeg skal nok låne den på biblioteket først, og så kjøpe den når den endelig kommer i paperback.

    Jeg husker første gang jeg hørte en novelle fra Ambulanse opplest i radio. Jeg husker hvor jeg sto, hvilken dato og hvilket år det var. Jeg kjøpte boka like etterpå. Jeg likte Buzz Aldrin også, men jeg syntes tidvis den var litt utflytende, og sikkert kunne vært strammet litt opp. Så om Hässelby er strammere komponert, vil jeg nok bli en lykkelig leser.

  7. Ååårh *denger seg i hodet*. Jeg hadde gleda meg SKIKKELIG til å se Johan Harstad på Store Studio i kveld, og så sitter jeg og venter, og så kommer det ikke noe Store Studio, så jeg går inn her, og så ser jeg: ååårh, det var jo på maaaandag…

  8. Tilbaketråkk: Elefantzonen • Hun skriver, du kommenterer! » Kroppløse mennesker

  9. Tilbaketråkk: Elefantzonen.com » Kroppløse mennesker

Legg igjen en kommentar

