Nesten i cat-fight på biblioteket

Fight for your books!Det hveste, nærmest, over skulderen min: «For en forferdelig bok!»

Jeg snudde meg, og kikket på kattedamen som – skulle det vise seg – bare ville advare meg mot en bok hun fant direkte motbydelig. Sterke følelser ute og gikk der altså.

Jeg vet ikke hvorfor sterke følelser trigger meg, men de gjør det. Samtalen mellom oss om boka jeg så på endte ikke (slik kattedamen kanskje gjerne ville sett) i at jeg satt boka på plass i hylla igjen. Den resulterte derimot i at jeg tok boka med meg hjem fra biblioteket. Mer nysgjerrig enn noen gang, selvsagt. På denne boka jeg både har blitt på det sterkeste anbefalt, og nå også utrolig nok sterkt advart mot.

Det er ikke ofte jeg blir direkte advart mot bøker. Ikke i hvesende ordelag i alle fall. Det morer meg. Samtidig er det utrolig fasinerende at det finnes mennesker som er så intense at de ikke bare vil sloss for de bøkene de liker, men også faktisk går så langt som å advare folk mot bøker de ikke kan utstå.

Det kaller jeg et lidenskapelig forhold til bøker.

9 kommentarer

Filed under Selvopplevd

9 responses to “Nesten i cat-fight på biblioteket

  1. Pleier ofte å høre på Radioselskapet på P2. Der har de et innslag – Min verste leseopplevelse – der en person (ofte en kjendis) skal fortelle om sin verste leseopplevelse og deretter «hive» boka. Masse interessant der. Jeg kan f.eks si at den der Dina-boka til Wassmo er en av mine verste leseopplevelser, til min mors store fortvilelse. Hun kommer aldri til å omvende meg. Jeg tror også jeg kan komme med noen hvesende utbrudd om den boka (-: Derimot liker jeg Gro Dahles barnebøker. Men der får mamman min fnatt. Sånn er livet.

  2. Men så fortell oss hvilken bok det er snakk om da, menneske! Man blir jo nysgjerrig, må forstås.

    Jeg er sånn som advarer folk mot bøker jeg ikke har likt. NOEN må jo være en korreksjon til alle de som går rundt og påstår at Berlinerpoplene og Mengele Zoo er bra litteratur. 😉

    Illustrasjonen din minte meg forresten om ei bok jeg leste en del som barn: Katten med støvlene. Jeg leste den flere ganger, og likevel husker jeg ikke annet enn at det var en katt med støvler i fortellingen…

  3. leselama

    Ha, ha! Det kunne jeg kanskje ha ant – at det var flere bokadvarere der ute. 😉

    Jeg liker det jeg da, at folk bryr seg om ting nok til å kunne si det i temmelige fargerike ordelag, enten det nå er ris eller ros det gjelder. Så lenge det er rimelig velbegrunnet og i sies noenlunde sivilisert, vel og merke.

    Boka som vakte slik harme og negativ entusiasme var faktisk Kazuo Ishiguros «Gå aldri fra meg».
    Jeg har tidligere lest «Resten av dagen» av samme forfatter som jeg husker vagt som en smule kjedelig, og sto og veide for og mot å ta «Gå aldri fra meg» hjem. Jeg var litt sånn negativ mot den i utgangspunktet egentlig. Men så da kattedamen klarte å mobilisere så mye antipati mot denne boka, fikk jeg det for meg at akkurat kjedelig kunne den i så fall ikke være.

    Den kan sikkert være mye og det er jo slettes ikke sikkert jeg heller liker den, men likegyldig lesning ser det ikke ut til å være altså. Så den fikk bli med hjem.

    Det er litt spennende å teste ut bøker som andre mener noe veldig om. Spesielt når man har hørt både argumenter for og mot, kan det være interessant å lese den selv og se hvor man selv havner.

  4. Åh, jeg vurderer faktisk å kjøpe inn den til biblioteket mitt… Husk å blogge den siden. 😉

  5. leselama

    Ønsket er notért. 😉

  6. Hm, – kanskje den ja? Likte ikke When we were orphans, – var litt for sær for meg.

    Du får la oss få en liten rapport.

    Jeg liker vel egentlig bedre å fortelle om mine lesergleder enn å advare mot bøker, – men ekte utbasunerte følelser er jo interessant da. Forstår godt at du blir nysgjerrig.

    Liker mange av bøkene fra din hjertebokliste, – men selvsagt ikke alle. Ville jo vært merkelig, det da.

  7. Eg saknar nye innlegg!
    Er du blitt sjuk?

  8. Cassandra da, nå som jeg akkurat skal til å lese Mengele Zoo. Er den dårlig altå?

    Jeg pleier vel også å advare mot bøker jeg ikke liker, men uten hvese-lyder 😉

  9. leselama

    Aina: Ikke sjuk nei, bare skrekkelig småtravel. Virker som om det har utviklet seg en slags lokalvirkende naturlov her nå som går i retning av at så snart jeg så mye som tenker på å blogge, så tar verden av. Hyggelig å bli savnet! 🙂

    tonita: Jepp, det ville vært merkelig! 😉 Det er fint når man er en smule uenige om bøker synes jeg. I alle fall når man kan begrunne hvorfor man liker eller ikke liker den aktuelle boka, og så få en fruktbar meningsutveksling ut av det. Ulike meninger om en bok føler jeg er med på å sette opplevelsen av den i perspektiv. Kanskje også derfor jeg tok med denne «hat- og elsk-boka» hjem… Har bare så vidt startet på den, så dette skal bli spennende.

    Flopsy: He, he. Tror bokadvarsler med hveselyder er såpass spektakulære at det er flott om ikke alle driver med det sånn til stadighet. Det var for å si det rett ut – rimelig annerledes! 😉

Legg igjen en kommentar

