Welcome to my World

Taxi for B.A. Beckström, eller kunsten å danse på furu - Edmund Austigard… sier både Jim Reeves og B.A. Becktröm, og inviterer leseren inn over furugulvet. Men tråkk varsomt, for furugulv er ingen spøk.

Eller så er det akkurat det det er! For jeg ler så tårene triller til tider. Denne boka gir meg assosiasjoner til bøker som Erlend Loes Doppler, til Kjell Askildsens Thomas F’s siste nedtegnelser til almenheten, til Johan Harstads Buzz Aldrin… og flere jeg sikkert kommer på sånn etter hvert. For den minner meg om noe, samtidig som det hele føles friskt og nytt.

Oppmerksomme lesere av denne bloggen kan ikke ha unngått å ha fått med seg at jeg likte debutboka til Edmund Austigard: Krinsereglane. Likte den veldig godt til og med, og da blir man ekstra spent på «den vanskelige andreboka». Det er nesten som om man kniper øynene sammen og håper det skal gå bra, men man tror det egentlig ikke. Så man leser med anspente, hevede skuldre og humøret innstilt på skuffelse, bare sånn for å være på den sikre siden. Det kan jo ikke gå bra… eller kan det faktisk det?

Jeg oppdager til min store lettelse at jeg stadig senker skuldrene, stadig åpner øynene mer og stadig korrigerer humøret mot pluss. Relax, dette går bra. Jeg lener meg derfor trygt tilbake i min imaginære taxi og nyter denne roadmovien av en bok videre.

For dette svinger det av. Bokstavelig talt. Her er ikke bare køntristemmen til Jimmer’n fra vestsida av Atlanteren sterkt til stede i teksten, det er sannelig også Halalmusikk fra østlige breddegrader.

Historien er spekket med underfundig humor, sylkvasse observasjoner, lune skråblikk og … noe stort sårt noe. Ekkoet av et tapt liv. Forspilte muligheter. Og det er vel derfor jeg virkelig klarer le av dette, fordi alle disse litt infantile påhittene har denne klangbunnen av noe som aldri ble til. Den tilsynelatende lettheten over krumspringene og alle innfallene finnes bare på overflata. Det er noe mer i denne teksten…

Og det er det jeg skal finne ut av nå. Håper jeg.

2 kommentarer

Filed under Lesegodis, Midt i boka

2 responses to “Welcome to my World

  1. Må nok ta ein kikk på denne, kjenner eg. Har vore litt usikker, nettopp for dette med den vanskelege andreboka, men eg kjenner at eg vert letta eg og, bare av å lese innlegget ditt. 🙂

  2. Ja, ta en kikk på den, Tove, gjør det. Det fortjener den!

    Ekstrabonus for oss som har lest «Krinsereglane»: det dukker opp litt krinsing i denne boka også! 😉

Legg igjen en kommentar

