En galladag, en galladrøm!

 En galladag, en galladrøm!

Da jeg leste utdraget fra Spør støvet av John Fante som er sitert nedenfor, kom jeg til å tenke på en annen som hadde sagt nesten det samme. 

En annen som fortalte om å gå på biblioteket og finne ut av hvor den framtidige boka si skulle stå. Hvilke allerede utgitte bøker hans navn skulle støtte seg til…

Mellom den og den forfatteren – DER skal boka mi inn. Når. Om. Hvis. Kanskje…

«Det finnes en plass til meg også, og den begynner med B, B-hylla, Arturo Bandini, gjør plass til Arturo Bandini, plass til boka hans, og jeg satt der ved bordet og bare så på plassen hvor boka mi skulle stå, rett ved siden av Arnold Bennett; ikke det helt store han der Arnold Bennett, men jeg ville være der for liksom å støtte opp B-ene, gamle Arturo Bandini, en av gutta, helt til ei jente kom forbi, en duft av parfyme gjennom rommet for skjønnlitteratur, klikking av høye hæler. En galladag, en galladrøm!»
 
John Fante – Spør Støvet, Arneberg Forlag, 2007 – side 16.

Denne andre er ingen romanperson, for dette var i «real life», og settingen var et lite lokalt bibliotek. En kjent norsk lyriker skulle få en hederspris fra sin tidligere hjemkommune, og overrekkelsen skulle finne sted på biblioteket foran et litteraturinteressert publikum. Et bibliotek hovedpersonen hadde et nært og godt forhold til helt siden barndommen, skjønte vi.

I takkeordene sine fortalte han hvordan han som ung og håpefull forfatterspire hadde gått bort til lyrikkhyllene og funnet ut mellom hvilke forfattere hans bok eventuelt ville komme til å stå. Om ordene hans kom mellom permer… Og at det nesten svimlet for ham, når han så hvilke berømtheter han ville være «nabo» med.

Drømmen gikk i oppfyllelse, og på tidspunktet for overrekkelsen av hedersprisen, sto bøkene hans akkurat der han hadde drømt om.

Jeg tenkte tilbake på denne seansen når jeg leste om Bandinis drøm. Jeg tenkte på denne norske lyrikeren som fikk sin galladrøm oppfylt, og sin galladag i hjemkommunen. Og vi så, alle som satt der, hva dette betydde for ham. Hvor stort det er å få oppleve sin galladrøm.

Å leve det. Ikke bare drømme det.

6 kommentarer

Filed under Lesegodis, Selvopplevd, Snasne sitater

6 responses to “En galladag, en galladrøm!

  1. Åh, du må si hvem det var, for nå ble jeg så søkkanes nysgjerrig 🙂

  2. leselama

    He, he. Jeg tenkte i utgangspunktet at det ikke var så farlig å fortelle hvem dette var, siden det var selve fenomenet jeg prøvde å belyse, men siden du er «så søkkanes nysgjerrig», så skal jeg bringe deg lise: det var Steinar Opstad.

  3. Takk, det var veldig kjekt å få vite det 🙂

  4. Tusen takk for et vakkert innlegg, Leselama.

  5. leselama

    Takk og vær-så-god’er! 🙂

Legg igjen en kommentar

