Har man samme smak som yndlingsforfatteren sin?

Spør støvet - John FanteDet gjenstår kanskje å se? Men som prosjekt eller leseinspirasjon kan det i alle fall være en litt morsom innfallsvinkel til å fornye seg selv litterært.

Selv har jeg hatt John Fantes Spør støvet liggende på «skal-lese-lista» en stund nå, og endelig er jeg i gang.

Jeg fattet interesse for boka etter at jeg leste dette:
 

«…etter å ha lest Spør støvet forstår man hvorfor Fante er yndlingsforfatteren til både Frode Grytten, Per Petterson og fremfor alt Charles Bukowski.»

Gabriel Michael Vosgraf Moro, i en bokanmeldelse av John Fantes Spør støvet i VG.

Både Frode Grytten og Per Petterson er to av mine favorittforfattere, så nå er jeg spent på om John Fante også faller i smak. Charles Bukowski har jeg ikke lest noe av, men om ting henger sammen, så er det kanskje en idé sånn etterhvert å stifte bekjentskap med også hans forfatterskap.

Og om det er slik at man virkelig deler litterær smak med sin yndlingsforfatter, så er det kanskje også en idé å ta en titt på disse pocketbøkene fra Gyldendal. Dette er tydeligvis en ny pocketserie hvor forfattere velger og presenterer sine favorittbøker.

En fin-fin måte å bli kjent med nye forfattere på, spør du meg.

6 kommentarer

Filed under Lesegodis, Midt i boka

6 responses to “Har man samme smak som yndlingsforfatteren sin?

  1. Jeg syns «Spør støvet» var en søt liten bok, selv om den kanskje ikke blir stående blant de aller største leseopplevelsene. Har kjøpt filmen også, men er blitt advart av de som er ihuga Fante-fans…

  2. leselama

    Med respekt å melde, Jorid, så synes jeg ikke «søt» var ordet. 😉

    Røff, tøff, lurvete, intens, inderlig, irriterende til tider, vakker, masete, trist, medrivende, håpløs og til og med morsom. Bare ikke søt. 😀

    Selv synes jeg begynnelsen var litt manisk og tenkte at dette kom jeg ikke til å like noe særlig, men etter hvert som boka tok over, lot jeg meg rive med og ble ganske så fascinert av den. Jeg kan skjønne hvorfor så mange liker Fante.

    Når det er sagt, er jeg enig med deg: den blir kanskje ikke stående blant de aller største leseopplevelsene mine heller. 🙂

  3. He-he, i etterpåklokskapens lys kan jeg være enig med deg i at «søt» ikke var det rette ordet.. 🙂 Hva med «sjarmerende»?

  4. DET kan jeg gå med på. Høy sjarmfaktor. Jepp! 😀

  5. Spennende innfallsvinkel for å finne bøker. 🙂
    Kikket på linken, og fattet interesse for «Ha det, ser deg i morgen» av William Maxwell. Noen som har lest den?

  6. leselama

    Nope! Ikke meg i alle fall. Men jeg ser jo at det er Grytten som har anbefalt den, så… 😉

Legg igjen en kommentar

