Svart jente/hvit pike

Svart jente / hvit pike - Joyce Carol Oates… heter boka jeg leser akkurat nå. På norsk. Originaltittelen er Black girl/white girl – og er skrevet av Joyce Carol Oates. Og dette er vel en av de ytterst få ganger der den norske tittelen på en roman er hakket bedre enn originalen?

For akkurat ved å bruke kombinasjonen svart sammen med det mer «folkelige» jente og hvit sammen med det mer «dannede» pike, får oversetteren Tone Formo signalisert at det både handler om klasseskille og raseskille i denne boka.

Elegant og flott gjort. Så lite, gjør så uendelig mye av og til.

3 kommentarer

Filed under Lesegodis

3 responses to “Svart jente/hvit pike

  1. Du rekker det jo alltid, du. Jeg hørte om denne i går, og tenkte jeg skulle lese den, og blogge om den, men jammen var du ikke først denne gangen også. 😉

  2. Jeg husker jeg tenkte det samme da jeg hørte om denne (var den på Bokprogrammet eller noe slikt, mon tro?). Som du sier: så enkelt, så bra.

  3. leselama

    Jeg hørte om denne på P2, og siden jeg skulle på biblioteket like etterpå, ja, så ville verden det slik at akkurat den lå og ventet på meg der nede. Noen ganger har man rett og slett griseflaks! 🙂 Jeg er sånn ca. halvveis ut i den nå, og nikoser meg.

    Ellers ser jeg fram til ditt blogginnlegg om denne, Siri. Det er alltid spennende å lese hva andre «bokomane» synes om bøker jeg selv har lest. For øvrig bruker jo du å være den jeg opplever som særdeles tidlig ute med å ha lest spennende bøker og forsyne oss andre med strålende og velkvalifiserte boktips. 🙂

Legg igjen en kommentar

