Hjerte-smerte-pingleberte

Aiky breaky heartOk. Jeg er i gang med ny bok. En tykk, ny bok. 540+ sider.

This better be good, tenker jeg, og tar litt sats. Den er anbefalt av bokbloggere jeg har stor respekt for og gjerne leser, så jeg har gledet meg til denne. Virkelig.

På forsiden står det: «Romantisk og raffinert, en bestselger med intelligens og originalt stempel.» Sitat av Per Haddal, Aftenposten.

Fin-fint, tenker jeg videre, Per Haddal er ikke den som bruker fare med ubegrunnet smiger. Jeg senker skuldrene og kjenner at jeg gleder meg. Tykke, gode bøker er stas!

Så detter øynene litt lengre ned på coveret:

«… en herlig leseopplevelse… Fortellingen rører ved leserens hjerte.» Sitat av May Grethe Lerum, VG.

Jeg kjenner det synker litt i meg. For May Grethe Lerum er ikke «min forfatter». Og VG er ikke «min avis». Kall meg gjerne forutinntatt, men jeg orker ikke 540 sider med klisjélitteratur. Ikke i novembermørket. Ikke i tåkehavet. Ikke nå. Jeg trenger noe som løfter meg. Noe som går «mot magisk»…

Men jeg tar sats igjen, kjenner jeg har Per Haddal og bokbloggerne i ryggen, blar om og starter. Om enn litt nølende de første setningene, men så står det:

«Hvorfor blir kjærlighet forsterket av fravær?»

Akkurat det står det. Og jeg kjenner det rykke i hjerterøttene mine. Allerede på første side. Jeg er virkelig ei pingleberte.

Tankene går umiddelbart til ett av de vakreste kjærlighetsdiktene jeg vet om – Tor Jonssons «Når du er borte». Dere kjenner det sikkert alle sammen, men det kan ikke leses for ofte, så her er det:

Når du er borte
 

Nærast er du når du er borte.

Noko blir borte når du er nær.

Dette kallar eg kjærleik –

Eg veit ikkje kva det er.
 

Før var kveldane fylte

av susing frå vind og foss.

No ligg ein bortgøymd tone,

og dirrar imellom oss.

                                           (Tor Jonsson – «Når du er borte» – Dikt i samling, 1987.)
 
Det diktet er gråtegodt. Og det håper jeg denne boka er også!

10 kommentarer

Filed under Lesegodis, Midt i boka, Poesiti'

10 responses to “Hjerte-smerte-pingleberte

  1. Jammen Leselama da,
    du må jo si hva du leser. Det er det jeg vil vite. Vite, og legge til på min liste, – vettu!
    God lesing!

  2. leselama

    Eeeh… jovisst, selvsagt, men… – det står jo under «Leser akkurat nå» rubrikken til høyre her på bloggen:
    Audrey Niffenegger: «Den tidsreisendes kvinne». 😉

    Takk, tonita! 😀

  3. Jeg har lest den, og anbefaler. Og jeg tror man kan skille mellom det May Grethe Lerum anmelder og hva hun skriver selv.

  4. leselama

    Ja, Siri, det var faktisk du som sånn i første omgang fikk meg nysgjerrig på denne. 😉

    Ang. Lerums dobbeltrolle som forfatter og kritiker, så er det sikkert adskilte sysler, men jeg merket allikevel at det gjorde noe med innstillingen min til boka. Rettferdig eller ikke. Og det er jo slik det gjerne er – som leser blir man påvirket av all «støyen» rundt boka, og dermed forutinntatt enten på den ene eller andre måten. Alt det man tar med seg inn i lesinga av boka og som man ikke kan nullstille seg på. Noen ganger er det fint å være seg bevisst på hvilken utgangsposisjon man har når man begynner på en bok.

  5. Jeg kjenner meg veldig igjen i dette. Men jeg tror Siri er inne på noe; May Grethe Lærum kan nok være en bedre anmelder enn forfatter.

    Men det er rart med det, hvem som anbefaler en bok kan ofte være veldig avgjørende for om man tror den er interessant eller ikke. Sånn er det i hvert fall for meg 😉

  6. Lin

    Jeg ble nylig ferdig med den og synes det er en god bok. Men skulle jeg ha lest den igjen, ville jeg ha valgt den engelske versjonen.

    Jeg slet med å forholde meg til bruk av «da» i historisk presens. Jeg vet at det er lov, men for meg blir det feil.

  7. Det var bare så lenge siden jeg hadde lest det diktet, og så lenge siden jeg hadde hørt det bli lest. Du har rett i at det er gråtegodt.

  8. Jeg leste den på engelsk for et år eller to (er den så gammel?) siden, og syntes den ikke var noe. Jeg er overrasket over at så mange bloggere jeg respekterer boksmaken til synes denne boka er bra, og har ofte lurt på om de har lest noe annet i romanen enn meg. For meg ble tidsreisen en fiffig måte å distrahere leseren fra det faktum at fortellingen ikke var spesielt bra. Men jeg skjønner jeg står ganske alene i å synes det.

  9. may grethe lerum

    Tok et bloggsøk på navnet mitt, og da fant jeg denne debatten.

    Jeg har anmeldt bøker og vært forlagskonsulent i 15 år, underviser, og er rådgiver for bl.a en faghistorisk bokklubb. Videre har jeg skrevet bøker (også innkjøpt av Kulturrådet) i flere sjangere.

    Det er både morsomt og trist å se at enkelte fremdeles kun assosierer meg med 90-tallets store seriesuksess Livets Døtre. Enda verre er det hvis man IKKE har lest den, og på dette grunnlag er skeptisk til bøker jeg anbefaler 🙂

  10. leselama

    Det er sant, May Grethe! Jeg tar den. 🙂

    Samtidig liker jeg ikke VG noe særlig. Og heller ikke er jeg noen fan av såkalt kiosklitteratur. Det er en ærlig mening. Preferanser går ulike veier.

    Bokanbefalinger har jo til hensikt å øke interessen for en bok. Dermed betyr det noe for meg som leser HVEM som har anbefalt en bok eller ikke. Sånn er det bare i min verden – og sikkert i andres verden også. Det er uansett mitt kvalitetsparameter på anmeldere. Personens profil blir selvsagt farget av hvordan de fremstår i media og ikke hvordan de er som privatpersoner. For meg er du en kiosklitteraturforatter. Ut over det kjenner jeg ikke til ditt virke. Det tar på min kappe.

    Jeg falt ikke noe særlig for denne romanen, uansett. Det ble for mye av det meste. Andre bloggere/lesere er uenige med meg i dette, det har jeg sett. Litterære opplevelser er etter min mening ikke «gale» eller «riktige» uansett – de er bare personlige.

Legg igjen en kommentar

