Rundlurt

Noen ganger når man leser finner man referanser til kunstverk, geografiske steder, andre bøker eller filmer i boka som man gjerne har lyst til å finne ut mer av. Det er noe ved disse tingene som trigger nysgjerrigheten min, og som ofte ikke gir meg ro før jeg vet mer om dem.

Noen ganger viser disse referansene seg å være virkelige, andre ganger fiktive. Og i noen bøker er fakta og fiksjon salig blandet på en slik måte at man nesten ikke klarer skille de to. Det er selvsagt flott gjort fra forfatterens side, men kan være særdeles frustrerende også for en stakkars leser som opplever at hun har gått «fem på». Noe jeg tror jeg har gjort nå.

I Marions slør var det nemlig et par ting jeg hadde lyst til å finne ut mer av.

The mother of God of KazanFor det første er det et ikon som stadig dukker opp.

Det blir kalt «The mother of god of Kazan» – og jeg trodde ærlig talt at dette ikke var reelt. I mine ører hørtes dette ut som tittelen på en fantasyfilm eller et dårlig dataspill. Noe sånt som tenåringene her i huset stadig sysselsetter seg med.

Men det skulle vise seg at jeg tok styggelig feil. Bildebeviset over her er mer enn tydelig…

For det andre, så var det en film jeg fikk utrolig lyst til å se. Et Oscar-behengt mesterverk som førte folk langt inn i sin egen vidunderlige verden i etterkant. I følge romanteksten i alle fall. Den heter Småen, Lolita og en konge og er laget av Tim Rapartzon… om den finnes da. Det er det jeg i tviler på nå. Jeg tror jeg er «lurt» – igjen. Sannelig tror jeg ikke det.

Altså – «dobbelt lurt» av Roy Jacobsen, er jeg glad for at jeg kjenner Årvoll/Bjerke-området godt nok til å vite at de realistiske stedsskildringene i boka faktisk stemmer. DET i det minste er fakta. Takk og lov.

Og så tror jeg at jeg er mer enn glad for at massemorderen i boka faktisk også er fiktiv. I det minste håper jeg det…?

For sikker blir man aldri – med romaner.

2 kommentarer

Filed under Lesegodis

2 responses to “Rundlurt

  1. Fint innlegg, Leselama!
    Det er flott når du blir så overtydd av ein roman, at du vil sjekke ut meir på eiga hand etterpå. Uansett om det er oppdikta eller ei.

  2. leselama

    Takk, snille Aina! 🙂

    Denne romanen var en «faksjon». En fiksjon og en faktabok i ett. Tror jeg… 😉

Legg igjen en kommentar

