Lyserød og grønn prinsesse?

Sankt Georg som dreper dragenDen tidsreisendes kvinne av Audrey Niffenegger er på mange måter en helt utrolig bok. Bokstavelig talt.

Den handler om noe så snodig som en mann – Henry – som reiser i tid. Fascinerende og uforståelig – og så langt en smule forvirrende for leseren.

Men altså, den tidsreisende dukker stadig opp på de underligste steder til de underligste tider – kliss naken.

Og som om ikke det er merkelig nok i seg selv, så klarer denne Henry til og med å reise i tid for å møte en yngre utgave av seg selv!

En 27 år gammel Henry møter derfor en 9 år gammel Henry, og sammen går de på museum. Der lar store-Henry og lille-Henry seg begeistre over et maleri av Sankt Georg som dreper dragen:

«Vi står i kø, kommer inn i museet og går langsomt opp den storslagne hovedtrappen. Vi går inn i galleriene med europeisk kunst og arbeider oss bakover fra 1600-tallets Nederland til 1400-tallets Spania. Sankt Georg står som alltid parat, klar til å spidde dragen med sitt skjøre spyd mens den lyserøde og grønne prinsessen venter blygt i bakgrunnen. Både min yngre versjon og jeg selv elsker den gulmagete dragen av hele vårt hjerte, og vi blir alltid lettet over å oppdage at dette dommedagsmomentet ennå ikke har inntruffet. Henry og jeg står foran Bernardo Martorells maleri i fem minutter, så snur han seg mot meg.»

(Audrey Niffenegger – Den tidsreisendes kvinne, 2007 – side 60)

Lyserøde og grønne prinsesser – og gulmagede drager? Fakta eller fiksjon?

Jeg var skeptisk og mistroisk av å være nylurt av Roy Jacobsens Marions slør, så jeg googlet rimelig uentusiastisk etter de grønne prinsessene – og – eureka! –  fant jammen i meg bildet på nettet.

Du snakker! Prinsessene var grønne på 1400-tallet!

Ja, ja – da skal man jaggu ikke se bort fra at tidsreising er mulig heller…

11 kommentarer

Filed under Lesegodis, Midt i boka, Snasne sitater

11 responses to “Lyserød og grønn prinsesse?

  1. Jøss, kanskje det er derfor prinsessekaker har grønn marsipan? 😉

  2. Fint bilde 🙂
    Veldig spent på hva du kommer til å ende opp med å synes om den boken! Jeg orket ikke å lese den ferdig… Er vel kanskje en typisk enten-eller-bok?

  3. Jeg kjenner jeg er veldig spent selv, Jorid. 😉

    Morsomt å høre fra noen som ikke likte den også, for ellers så virker det som om dette er en bok veldig mange virkelig har gode opplevelser med. En enten-eller-bok er sikkert ingen dårlig betegnelse, nei. Men kanskje de aller fleste bestselgere er det når det kommer til stykket? Det er jo noe med hvordan forventningene blir innfridd og ikke hos leseren også. Og hos bestselgerne forventer vi oss kanskje for mye av og til?

    Uansett – sånn ca. 100 sider ut i boka, begynner jeg endelig å få litt dreisen på dette med tidsforflytningene. Tror jeg. Jeg har i alle fall sluttet å bla febrilsk fram og tilbake for å lete etter kronologi og oversikt.

  4. Lin

    Jeg er ikke enig med de som synes den er den beste boka ever. For å si det sånn. Samtidig klarte den å gi noen opplevelser underveis og man glemmer ikke historien så lett. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg, jeg. For om jeg likte den eller ikke.

    Liker man en bok selv om man ikke liker følelsene den bringer frem bestandig? Er det en god bok da? Det varierer veldig for meg. Noen ganger er det kanskje rett og slett feil timing for en bestemt bok også. Noen ganger hadde kanskje en feelgoodbok vært den eneste gode boka der og da.

    *babler*

  5. Jeg har lest boka på engelsk, og den er fantastisk! Husker ikke om jeg blogget den eller ikke, men jeg tror ikke det…

  6. Hvor har Leselama blitt av?

  7. Tehme Melck

    Jeg spør som Binka: Hvor blir du av, leselama? Du er savnet, vet du.
    PS. Nå må du se på «skiensmasta». Den er blitt juletre.

  8. leselama

    Jeg er her. Jeg bare fikk litt desemberstress. 😉 Takk for at dere savnet meg, det varmet!

    Skiensmasta er nydelig nå, Tehme! 🙂 Et nydelig lite juletre i horisonten min. Jeg vet ikke om de som pynter den egentlig vet hvor mye glede den sprer. Til og med så langt unna som her jeg nyter den. Når en i familien oppdager at det er lys på den, roper vi:»Scheensmasta er tent!» – og så står alle andektig i vinduet og kikker. DA er jula i gang her i huset. 🙂

  9. Tehme Melck

    Hyggelig at du er tilbake.

Legg igjen en kommentar

