Morderengel i adventstid

Himmelstormeren - Cecilie EngerI det forrige innlegget mitt var jeg inne på lesing som gjenkjennelse. Jeg funderer på om ikke det er en sammenheng mellom gjenkjennelse og det å like en bok. Å kjenne seg igjen i en følelse, i et landskap, i en tid, i et forhold, i en person… – i hva som helst, bare det rører noe i en som en kan nikke gjenkjennende til. Noe en kan kjenne på, og fornøyd slå fast at jammen klarte ikke forfatteren å sette ord på det.

Om det ikke oppstår en slik følelse av gjenkjennelse, så tror jeg også at opplevelsen av boka blir relativt flat. Jeg tror det er da leseren har lett for å føle at boka ikke «snakket til en» – at boka ikke engasjerte, at den var bortkastet tid.

For min del var i alle fall ikke romanen Himmelstormeren av Cecilie Enger bortkastet tid. Det var derimot en nydelig leseopplevelse om en meget spennende og kontroversiell historisk person: Ellisif Wessel. Og det er godt og engasjerende gjort. Historiske fakta er elegant flettet inn i romanen uten at det virker «flinkt», påtatt eller kunstig. Det hele glir godt og naturlig av sted. 

Heldigvis er ikke hovedpersonen tolket i hjel heller. Det er en usagthet der, en usikkerhet og en avstand. En distanse i stoffet som fungerer svært godt, og som samtidig gir fortellingen troverdighet. I alle fall i min verden. Jeg liker nemlig dårlig slike historiske romaner som gir seg ut for å være allvitende.

Jeg tar høyde for at min egen gjenkjennelse mht landskapet der størstedelen av fortellingen foregår var stor, og at dette selvsagt kan ha påvirket lesegleden min i positiv retning i dette tilfellet. For det er gøy å nikke gjenkjennende til ting. Det gjør noe med leseopplevelsen, jeg innrømmer det. Allikevel er og blir Himmelstormeren en godt skrevet historisk roman som jeg føler jeg beint fram ble klokere av å ha lest.

Har du lyst til å kikke i Ellisif Wessels eget album – eller riktigere: et album med bilder hun selv tok, limte i et album og ga bort til venner – finner du det her. Det er over hundre år gammelt og et fascinerende tidsbilde fra en glemt tid en plass på jorda som det nesten var umulig å bo på.

4 kommentarer

Filed under Lesegodis

4 responses to “Morderengel i adventstid

  1. Ja denne boka står også på min leseliste. Jeg har lest en annen skjønnlitterær biografisk bok som jeg tror du kanskje vil like: nemlig Drömfakulteten av Sara Stridsberg. Om Valerie Solanas. Mer her : http://elislesebabbel.blogspot.com/2007/04/den-frste-intellektuelle-horen.html
    Forfatteren fikk Nordisk råds litteraturpris i 2006 men den er enda ikke oversatt til norsk. Synd og skam!

  2. leselama

    Notért! 🙂

    Et raskt søk på mitt bibliotek kunne avsløre at de ikke har den der. Synd og skam det også! 😦

  3. Fjernlån Leselama! Fjernlån!

Legg igjen en kommentar

