Hässelby – en feil klode

Hässelby - Johan HarstadJeg har nettopp avsluttet Hässelby av Johan Harstad. En merkelig, underlig, sammensatt bok – som jeg likte veldig, VELDIG godt.

Her finnes det referanser til det aller, aller meste – rørt sammen til en velfungerende enhet om alt det ikke-fungerende med samfunnet, med kloden, med idealer, med håp og tro, med fortida og framtida.

Man skulle anta at dette kunne bli i overkant dystert, men det er jammen ikke det heller. Det er på mange måter lekent, lett, smilende – og samtidig sårt. Uendelig sårt. Men fint. Det vipper hele tiden her. Balanserer fin-fint mellom det melankolske, det feige, det morsomme, det håpløse, det elleville, det underlige…

Johan Harstad er virkelig gråtonenes mester. Det har jeg ment før, og det mener jeg igjen. Han skriver i uendelige nyanser av grått – som denne gangen går fra lysegrått til mørkegrått utover i boka. For det mørkner mot slutten. Om det ikke beint fram går i svart, da. For lystig blir det ikke.

Jeg vet nesten ikke hva jeg skal si, annet enn at jeg virkelig har kost meg med denne. Ni-lest og undret meg. Prøvd å gripe den. Men alt smetter unna, akkurat når det skal forstås. Det blir rart, fremmed og underlig. Alt det velkjente blir underliggjort. Form og innhold smelter sammen i opplevelsen av stadig større fremmedgjøring. Det er skremmende, foruroligende og irriterende. Og på grensen til genialt funnet på og utført. Om noen fremdeles skulle være i tvil: jeg digger denne boka!

Bak i hodet mitt surrer og går et dikt. (Jeg fryder meg når en tekst leder meg rett inn i erindringen av en annen, slik jeg opplever det her!) Et velkjent dikt som oppsummerer essensen i denne boka for meg. For denne boka er nesten mer av en opplevelse og en følelse enn en historie.

Diktet heter «Jeg ser» og er skrevet av Sigbjørn Obstfelder (Digte, 1893):

Jeg ser

Jeg ser på den hvide himmel,
jeg ser på de gråblå skyer,
jeg ser på den blodige sol.
 
Dette er altså verden.
Dette er altså klodernes hjem.
 
En regndråbe!
 
Jeg ser på de høie huse,
jeg ser på de tusende vinduer,
jeg ser på det fjerne kirketårn.
 
Dette er altså jorden.
Dette er altså menneskenes hjem.
 
De gråblå skyer samler sig. Solen blev borte.
 
Jeg ser på de velklædte herrer,
jeg ser på de smilende damer,
jeg ser på de ludende heste.
 
Hvor de gråblå skyer blir tunge.

Jeg ser, jeg ser…
Jeg er vist kommet på en feil klode!
Her er så underligt…

Underlig vidunderlig!

15 kommentarer

Filed under Lesegodis, Poesiti'

15 responses to “Hässelby – en feil klode

  1. Jeg holder på å gå inn i mørkere mørkegrått, dvs holder på med slutten av boken. Johan Harstad er min favoritt. Absolutt enig i at underlig er vidunderlig. Så rart og vart og nesten uforståelig…på en bra måte.

  2. leselama

    Ja, ikke sant?!

    Hyggelig at du tok deg tid til å være enig med meg. 😉

  3. Jeg ble ferdig med Hässelby i morges, og omtale kommer i bloggen i løpet av dagen, og jeg må jo si jeg er enig med deg.

    Jeg blir overrasket når jeg ser omtaler som den i Dag og tid: http://dagogtid.no/nyhet.cfm?nyhetid=1160

    Odd W. Surén og jeg kommer i alle fall ikke fra samme klode.

  4. Vie

    Jeg liker bloggen din! Den er koselig. Her kommer jeg til å spionere litt, ja …
    Åå – Hässelby er en flott bok. Jeg er enig i alt du skriver, det må jeg si. Det er en virkelig herlig bok. Eller – det er kanskje ikke rette ordet? Men ja. Å – «Jeg Ser».
    Det er også et flott dikt.

  5. leselama

    Siri: Odd W. Surén og vi to er ikke enige. Derom hersker ingen tvil. Egentlig litt stas at boka kan begeistre noen lesere og til dels irritere andre slik. 😉 Da får vi jo noe å undres over alle mann alle.

    Det fine med litteratur er jo at ingen sitter på fasiten – bare egne leseropplevelser. Og «Hässelby» var en av årets oppturer for mitt vedkommende. Takk for stas link!

    Vie: Veldig hyggelig kommentar!
    Det er morsomt med sånne halv-hemmelige spioner! Sånne som gir et lite vink om at de spionerer med kommentarene sine. 😉

  6. Hei! Fin side. Jeg har allerede lagt den til på bloggen min. Skal holde øye med ting her.

    Om Hässelby: Jeg likte den veldig godt fram til de siste omtrent 30 sidene. Det følte jeg ble litt nedtur – ikke fordi det ble svart, men måten det ble svart på var litt, vel, jeg hadde håpet på en annen måte. Alt i alt en god bok som frister meg til å snuse på «Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt myldret», eller hva den nå engang heter.

  7. leselama

    Velkommen hit! 🙂

    Veldig hyggelig med link! Jeg har satt deg opp i bloggrollen min også etter en foreløpig rask, men fornøyd kikk på bloggen din. Jeg skal tilbringe mer tid der inne så snart jeg får tid.

    Om Hässelby, ja: Jeg kan tendere til å være enig med deg om at slutten kanskje ikke var den man kunne håpe på som leser, men jeg synes allikevel at Harstad kom godt i havn. Jeg følte at boka ble «slått av», demontert om man vil. Det hele gikk i oppløsning – noe Albert Åbergs liv – og hele «folkhemmet» også gjør. For meg ble den lett forvirrende slutten et bilde på dette. Men det er klart – noen ønskeslutt var det jo ikke. 😉

    Det slår meg sånn i ettertid at «Hässelby» på sett og vis er delt opp i flere ulike bolker, montert sammen til en helhet og at noen av bolkene glir lettere i hverandre enn slutten kanskje gjør. Det er vel den bolken som er mest ulik de andre – eller kanskje den står mest isolert? Kanskje er oppløsning noe som må foregå isolert? Jeg tenker på når folk «går i svart» eller utvikler depresjoner f.eks. – så isoleres jo også denne opplevelsen.

    Så kan man jo alltids diskutere om dette grepet fungerte som helhet i et litterært verk eller ikke, det er jo klart. Og det er jo nettopp slike diskusjoner og meningsforskjeller som gjør det stas å ha lest og opplevd samme bok.

    «Buzz Aldrin…» har jeg lest og likt svært godt den også. Mange har ment at den er alt for lang, men jeg koste meg gjennom alle sidene der også jeg. Jeg skal følge med på bloggen din om du leser den eller ikke – og i så fall følge spent med på hvordan du opplevde den i så fall.

  8. Nå hadde jeg skrevet et langt svar, og så glemte jeg å fylle ut e-posten, og alt forsvant. 😦

    Kort fortalt er jeg enig med deg med bolkene, depresjon og ensomhet og det, og depresjon og bipolaritet eller schizofreni hadde nok vært en artigere løsning enn denne «Dark City/Matrix»-løsningen (nå er disse filmene gode, da). Eventuelt kanskje en slags «Sofies Verden»-løsning der skillet mellom leser og karakter viskes ut.

    Uansett skal jeg kaste meg over «Buzz Aldrin» så fort jeg får lånt den.

  9. PS: Tror muligens også jeg er litt irritert fordi Albert Åberg er enda mer tafatt enn Charles Bovary, noe som gjør at man burde sjekke pulsen hans. Men Harstad er flink, da, det skal han ha, alfabetvansker til tross.

  10. leselama

    Data er no’ dritt til tider, ja! 😉

    Om slutten av «Hässelby»:
    For meg ser det ut som om mange kreative og litt misfornøyde lesere rundt forbi kommer opp med mange andre mulige løsninger på romanslutt enn den Harstad valgte. Og bare det er jo i seg selv litt interessant. Fenomenet om en slags lesermedbestemmelse altså. Minner meg litt om da Anne B. Ragde avsluttet en av sine romaner litt vel åpent eller brått for manges smak, og ramaskriket satte i gang.

    Jeg vet ikke om det er en ny trend, eller ren skjær fortvilelse over at en bok man i utgangspunktet har likt skjærer ut i noe man ikke helt kan noe med? Det er jo uansett et tegn på at forfatteren mister kontroll over teksten i det den blir sluppet løs blant leserne. Da lever den sitt eget liv.

    Sammenligningen mellom Albert Åberg og Charles Bovary fikk meg forøvrig til å knegge høyt. 😀

  11. Takk 🙂

    Boken er skrevet, og det er ingenting å gjøre med det (og den er jo stort sett bra, bortsett fra to-tre ting).

    Jeg tror vel at både jeg og andre lesere forteller om sine forventninger da de leste boken, ikke ønsker om at boka skal omskrives. Dessuten har han nok skrevet med den slutten for øyet hele tiden, og hele dette pseudo-synkronitetstemaet hadde raknet. Da er avslutningen mer enn bra nok.

  12. oddster

    Fint å komme inn på en side og lese litt om hva andre synes om denne boka.
    Sitter litt surrete i hodet etter å ha slukt de siste 400 sidene i et jafs, og måtte renske opp litt for å hele tatt ha noe håp om å sove i natt 🙂

    Enig i det du skriver her. Likte også boka VELDIG godt. Første boka som tok tak i meg på lang tid.

    Må innrømme at når Harstad kommer over i de mørkere nyansene av grått, som du så treffende beskrev det, gikk det et par skikkelige gys gjennom meg. I perioder hadde jeg en like uggen følelse i kroppen som når jeg leste «Lunar Park» av Easton Ellis. Den boka er vel mer bevisst skrevet og utformet som en tradisjonell skrekkroman, og den eneste likheten er vel følelsen av hvordan hovedpersonen virkelig er i ferd med å miste grepet.

    Var vel også mer forvirret enn fornøyd når jeg kom til slutten, allikevel synes jeg forsåvidt den passet godt med resten av romanen, og må vel bare innse at Harstad ikke akkurat hadde som mål å mette leseren.

    Får se om dette hjalp hodet litt, og ser ann muligheten for litt søvn før jobb. God natt!

  13. leselama

    Fint med besøk, oddster! 🙂

    «at Harstad ikke akkurat hadde som mål å mette leseren.» synes jeg var utrolig godt sagt. Og jeg er helt enig.

    Jeg tror også at Harstad bevisst ønsket å så urolighet i leseren. Pirke borti alt det trygge og riste oss litt. Og så la uroligheten spire så den vokser seg stadig større… Jeg tror kanskje at følelsen av ubehagelighet faktisk var målet når jeg tenker meg om.

  14. Mulig, det, men jeg sitter fortsatt med en ambivalent følelse etter å ha lest boken. «Buzz Aldrin» var nok bedre, ja, takk for det tipset. Nå skal jeg imidlertid kose meg med kortere bøker. Og kortere setninger.

  15. leselama

    Jeg skal følge med på bloggen din, besserwisser. 🙂

Legg igjen en kommentar

