Og de nominerte er…

Årets bokperler?Ja, da kan vi lese på NRKs nettsider at de nominerte romanene til P2-lytternes Romanpris er klare.

Selv har jeg ikke lest noen av disse romanene, men Carl Frode Tillers Innsirkling sto i det minste på leselista mi. Det var da alltids noe…

De nominerte romanene er:

Carl Frode Tiller: Innsirkling
Heidi Marie Kriznik: Borte en vinter
Stig Sæterbakken: Usynlige hender
Beate Grimsrud: Søvnens lekkasje
Erik Bakken Olafsen: Turisten
Izzet Celasin: Svart himmel, svart hav

Jeg må si jeg var litt overrasket over å i det minste ikke se en eneste av dem jeg trodde var noenlunde «sikre» for en nominasjon, men det burde jeg kanskje ikke bli? Juryer har jo ofte vist seg å være uforutsigbare, og det er vel også litt av sjarmen med slike kåringer.

Noen som har lest noen av disse og som mener noe? Hvem skal vi heie på i år?

12 kommentarer

Filed under Lesegodis

12 responses to “Og de nominerte er…

  1. Dæven døtte. Skal det ingen ende ta med kåringer!

  2. Oda

    Heia Beate Grimsrud! Årets beste bok for min del. Poetisk, reflektert, drømmerisk, mystisk, presist og ekstremt konkret på samme tid. Det handler blant annet om å skrive, finne og gripe ideene.

    Off topic: Jeg blir så imponert hver gang du skriver ved siden av bildene. Hvordan får du det til? Når jeg prøver blir det bare én linje ved siden av bildet, resten under 😦

  3. En stemme til Beate Grimsrud der altså.
    Nå fikk jeg veldig lyst til å lese den, faktisk, Oda. 🙂

    For å få tekst ved siden av bildene kan du skrive:
    align=»left» eller align=»right», alt etter hvor du vil ha bildet, inni kommandolinja for bilder. (Den som begynner med img src= osv.)
    Om du i tillegg føyer på hspace=»10″ og vspace=»10″ – også inni klamma – (og tallene kan du jo justere opp og ned) så kommer ikke teksten helt inntil bildet heller. Det bedrer lesBHARheten (ha, ha!) og skaper mer luft rundt bildene.

    Hm… lurer på om du skjønte forklaringa mi?

  4. Oda

    Jeg trodde jeg skjønte forklaringa. Så gikk jeg inn og prøvde. Og teksten kom akkurat som før, en halv linje ved siden av, resten under bildet 😦

    Kanskje jeg ikke skjønte hvor jeg skulle lime inn de nye kodene. Har du et eksempel? (Hvis du helst ikke vil forsøple kommentarfeltet ditt kan du maile meg på odabhar krøllalfa start.no)

  5. leselama

    Jeg har sendt deg en mail med eksempel på mine koder til dette innlegget, Oda! 🙂

    Ikke fordi jeg ikke ville gjøre det her, men fordi – om noen lurte – jeg oppdaget at noen av kommandotegnene ble borte i kommentarfeltet her. Og da er jo mye av vitsen – bokstavelig talt – borte.

  6. Eg har kun lese Beate Grimsrud, om enn ikkje denne siste boka. Eg likte godt «Å smyge forbi en øks», ho er ein spennande utradisjonell forfattar.

    Tiller har eg berre såvidt snust på. Eg hadde store forventningar til «Bipersonar», men då eg opna boka i bokhandelen var det ikkje slik eg hadde trudd/ håpt. Difor las eg ho aldri. Men kanskje er det tid for både Tiller og andre no?

  7. Benedicte

    Jeg har verken lest eller i det hele tatt hørt om noen av de bøkene. =/

  8. leselama

    Ja, det var akkurat hva jeg mente. Jeg tror de fleste av disse er relativt ukjente for mange lesere.

    Selv har jeg bare lest en roman av hhv Tiller og Sæterbakken tidligere, omtrent bare så vidt hørt om de andre – med unntak av Celasin. Han er totalt ukjent for meg, må jeg innrømme.

    Men kanskje skulle man prøve å se på dette som en gyllen sjanse til å stifte bekjentskap med den norske litteraturen som ikke er helt mainstream? Jeg kjenner i alle fall at jeg blir veldig nysgjerrig på hvorfor disse er nominert…

  9. Kirsti

    har akkurat oppdaga sida di, og fryder meg over å oppdage noen nye bøker som du skriver om, og som kan føyes til leselista mi. og sjølsentrert som jeg er fryder jeg meg over å finne andre som leser og liker de samme bøkene som meg:)

  10. leselama

    Kjempehyggelig kommentar, Kirsti! 🙂 Nå går jeg til sengs med et stort smil om munnen!

  11. Eg har heller ikkje lese nokre av desse, men eg har lese både Grimsrud og Kriznik tidlegare. Hjå Grimsrud har eg funne god litteratur, men også eit ubehag så stort at eg trur eg må ha ein 10-års-pause frå henne.

    Kriznik derimot… Dei som ikkje har lese Applaus frå 2002 (fekk Tarjei Vesaas debutantpris), veit ikkje kva for stor litteratur dei har gått glipp av. Borte en vinter står så absolutt på mi leseliste.

  12. Beklager å forstyrre fruen i julestria, men det ser i hvert fall ut som julekulene er ferdig pussa.

    Over til noe helt annet! Kan du prøve å kommentere på bloggen min så fort du får tid. NÅ ser det nemmelig ut som at det går an å logge seg inn som wordpresser!

    Men altså : ingen bråhast!

Legg igjen en kommentar

