Ting faller fra hverandre

Stakkars verden!Things fall apart. Mønstret rakner. Ting henger sammen. Bøker henger sammen – det samme gjør titler og dikt. Alt er del av en sammenheng. Slik vi og de andre er det. Slik verden er det. Slik verden faller sammen av det vi alle gjør mot den.

Ting henger sammen – og faller fra hverandre. Noen bøker får en til å innse det. Gifttreet var en slik bok. Mønsteret rakner (av Chinua Achebe), som jeg leste for flere år siden, var en annen.

«Men tingene faller fra hverandre, klart de gjør. Med oss gjør de alltid det, før eller senere.»

Gifttreet av Barbara Kingsolver, side 454, Gyldendal 2000.

Altså, man leser én bok – Gifttreet – og får sin referanse til en annen bok – Things fall apart/Mønsteret rakner – som igjen har tatt tittelen fra dette diktet av William Butler Yeats, skrevet i 1921, i kjølvannet av første verdenskrig:

The Second Coming

Turning and turning in the widening gyre
The falcon cannot hear the falconer;
Things fall apart; the centre cannot hold;
Mere anarchy is loosed upon the world,
The blood-dimmed tide is loosed, and everywhere
The ceremony of innocence is drowned;
The best lack all conviction, while the worst
Are full of passionate intensity.

Surely some revelation is at hand;
Surely the Second Coming is at hand.
The Second Coming! Hardly are those words out
When a vast image out of Spiritus Mundi
Troubles my sight: somewhere in sands of the desert
A shape with lion body and the head of a man,
A gaze blank and pitiless as the sun,
Is moving its slow thighs, while all about it
Reel shadows of the indignant desert birds.
The darkness drops again; but now I know
That twenty centuries of stony sleep
Were vexed to nightmare by a rocking cradle,
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?

Det er lett å bli vettaskremt når verden rakner. Om det er verdensomspennende kriger, klimakriser eller omveltninger av den kjente verden forårsaket av stadig nye dumme, hvite menn. Dumme, hvite menn med våpen og/eller Bibelen i handa. Det er og blir et mønster der. Disse dumme, hvite menn som plager verden.

Gifttreet av Barbara Kingsolver er noe så vidunderlig som en eksotisk, underholdende, medrivende og klok bok. Den er intelligent, spennende og opplysende. Den får en til å tenke, se sammenhenger og ønske seg et steg videre. Fra alt det gjentagende stupide vi bedriver her på jorda.

Dette er en bok jeg skal dytte på alle jeg kjenner med et inntrengende imperativ: Les!

6 kommentarer

Filed under Intertekstualitet, Lesegodis, Poesiti'

6 responses to “Ting faller fra hverandre

  1. Denne fikk jeg lyst til å lese.

    Og du er tilbake. Endelig. 🙂

  2. Oda

    Der var du igjen ja! Jeg har lurt på hvor du var. Glad, nå 🙂

  3. Hei . Så hyggelig at du også likte denne. Den «summer» i tankene mine ennå. og jeg regner med at den blir å sitte for alltid. Jeg anbefaler den også til alle jeg kommer over. 🙂 Men jeg ser den aldri i bokhandelen…. Den ville vært en selvskreven gave til mange.
    Godt nyttår forresten.

  4. leselama

    Ditto, damer! Veldig glad for å se dere også! 🙂 Og selvsagt: Godt nytt år!!

    Tror denne er så «gammel» at den er borte fra bokhandelen. Trist at jeg ikke oppdaget den før den er tatt av hyllene. Igjen viser det seg at biblioteket er uvurdelig.

  5. Jeg deler din begeistring for ‘Gifttreet’ (selv om jeg syntes den tapte seg mot slutten) – og vil også takke deg for berikende referanser!

    Bastante generaliseringer av typen ‘dumme hvite menn som plager verden’ utløser imidlertid hos meg en ryggmarksrefleks av protest – så enkelt er ikke ‘fiendebildet’ verken i denne romanen, eller i verden. ‘Gifttreets’ dumme mann er først og fremst til plage og ulykke for sine nærmeste, det meste av afrikanernes lidelser og utfordringer var ikke han ansvarlig for.

    Á propos Afrika og dumme menn: I en drivende god roman fra Nigeria, ‘Dyp rød hibiscus’ av Chimamanda Adichie (2006), er er der en dum mann med Bibel som også terroriserer sine nærmeste – men han er kølsvart.

  6. leselama

    Nei, det er klart, Trausken, så enkelt er det ikke. Verden er ikke svart-hvit. Det er jeg helt enig med deg i. Og jeg er også klar over at utsagn som «dumme hvite menn» vil provosere mange. Allikevel, er det en overhyppighet der. Av hvite maktsyke menn som har bragt ulykke over verden gjennom tidene.

    Jeg mener så visst ikke at alle hvite menn er dumme eller at alle sorte menn er kloke og gode. Men noen ganger kan bruken av slike generaliseringer som «dumme hvite menn» få fram et poeng.

    Og: historien viser dessverre med alt for stor tydelighet hvor stor skade noen dumme, hvite menn har påført verden – i langt større grad enn mange andre grupper – og den dumme, hvite mannen i «Gifttreet» blir for meg et bilde på nettopp dette.

    Og du – tusen takk for boktips! 🙂 Det satte jeg stor pris på!

Legg igjen en kommentar

