En Salvador Dali-bok-drøm

Drømmen - Salvador Dali, 1931Jeg vet nesten ikke hva annet jeg skal kalle Beate Grimsruds Søvnens lekkasje. For det er Salvador Dalis bilder som kommer til meg der jeg nesten vektløs flyter rundt i romanen. Dras med av ordene, snarere enn handlingen har jeg følelsen av.

Jeg møter de underligste mytefigurer og litterære personer. Jeg befinner meg i barnehager, i prøverom og i heiser. Eller på E-18 rett øst for Holmestrand. I sørgående retning – i høyre kjørebane. Hvorfor det er viktig, vet jeg ikke.

Det er i det hele tatt fælt lite som blir forklart. Det blir bare fortalt. Eller ordmalt. Penslet ut, liksom tilfeldig. Drømmeaktig. Slik er det hele dyktig gjort. Og det minner meg veldig om et Salvador Dali-bilde. Jeg fatter det ikke, men fascineres motvillig av hva jeg opplever. Hva jeg sanser gjennom ordene, men langt fra forstår. Det er som en reise i underbevisstheten, en slags litterær gåtegrøt der det ikke finnes noen form for fasit eller fast mening.

Søvnens lekkasje - Beate GrimsrudDet er som om jeg stadig skal til å gripe noe vesentlig gjennom denne boka, men det glipper hele tida unna meg. Som i en drøm. Det kjennes irriterende til tider, for samtidig som jeg kjenner at jeg bare glir gjennom boka, så er det som om jeg glir på strødd vei. Det river og hakker litt. Det er motstand i strømmen. Selv medstrøms er det noe som ikke stemmer. Rare greier.

Jeg lurer på hvorfor det er satt sammen akkurat slik. På denne forunderlige måten. Og jeg lurer på om jeg liker det… – eller ikke. Og hva helheten egentlig består av.

Hvis undring er hensikten, er jeg i alle fall i mål.

2 kommentarer

Filed under Lesegodis, Lurer på om...

2 responses to “En Salvador Dali-bok-drøm

  1. Oda

    Å gli gjennom boka på strødd vei er en veldig god beskrivelse. Selv opplevde jeg den nok ikke fullt så utflytende som deg, jeg synes den sier mye ganske rett fram, særlig om konsumsamfunnet og det å drukne i ting («jeg føler meg tom i den fulle leiligheten», «er det noen her med bremsebegavelse?»).

    Men det er helt klart mye undertekst, særlig når hun skriver om foreldrene (moren med puslespillet, og formaningen om å «være deg selv, alltid», mens jeg-personen er redd det ikke alltid passer) eller hjemløshet (frykten for å bli kastet av bussen på et øde stoppested, «tenk om jeg var nødt til å gå av her og bli»), og ikke minst når hun skriver om å dikte (det er blant annet hovedpersoner fra tidligere bøker som dukker opp i denne, ofte umotivert), tenk bare på det herlige bildet hvor hun har skrevet hele natten, men om morgenen oppdager at hun har skrevet hver bokstav oppå hverandre («et flatt tårn av tekst», «en uleselig ordsøyle», men uten høyde), noe som «krever en helt ny type leser». Det jeg liker best med Beate Grimsrud er nok likevel humoren, at det plutselig dukker opp et realistiske glimt midt i det absurde, som når moren beskriver puslingens mysterier, og hovedpersonen «forstår problemet», men kommer på at hun er sulten.

    Jeg burde vel skrive en egen anmeldelse av denne boka, merker jeg. Får se om jeg greier, tror nesten jeg burde lese den én gang til isåfall, for å trenge ned i dybden – men det kunne nok være verdt bryet.

    Uansett, takk for denne stemningen!

  2. leselama

    Jeg tror din anmeldelse hadde vært svært stas å lese, Oda – selv om den fyldige kommentaren din her ga meg utrolig mye også. Nesten som å oppleve boka litt på nytt – fra en litt annen vinkel.

    Og jeg er veldig enig i mye av det du sier og smiler av mye av det du framhever – ordsøylen for eksempel. Den var stor! 😀 Humoren er sterkt til stede hos Grimsrud, du har rett i det.

    Slike utfyllende kommentarer som din, synes jeg er med på å gjøre mine leseopplevelser mer komplette. Å ikke bare se bøker fra sitt eget ståsted, men få andres perspektiver blandet inn, utfyller opplevelsen av litteraturen for meg. Jeg merker at jeg nok oppfattet boka som mer «løs i fisken» og vanskelig å gripe enn det du gjorde.

    Altså: det er derfor jeg som skal takke: Takk! 🙂

Legg igjen en kommentar

