Gourmetnoveller

OmslagsfotoEn av mine gode venninner ga meg en hard pakke til jul. En bokpakke som skulle vise seg å inneholde Ingvild H. Rishøis La stå. Og som igjen skulle vise seg å være en liten konfektbit av en novellesamling. Virkelig en smaksbombe av de sjeldne. Noveller på gourmetplan. Små – få – og ytterst delikate.

Jeg så Ingvild H. Rishøi på Bokprogrammet i høst, og tenkte umiddelbart av en eller annen grunn at det der nok ikke var noe for meg. Kanskje på grunn av åpningssetningen i «Det regner inn», den første av syv noveller i denne lille novellesamlinga. Den går som følger:

«Den første gangen Lila prøvde å dø var i sjuende klasse.»

Jeg registrerer at Jan Kjærstad – en av mine litterære helter – nettopp tente på denne åpningen, men for meg var det altså tvert om. Kanskje fordi jeg på det tidspunkt synes at alle bøkene jeg leste akkurat da rommet et selvmordsforsøk eller to. Det ble litt i overkant mye sånn på mørkeste høsten, denne elleville dødslengten i bok etter bok. Så jeg unngikk denne – på tross av at jeg selvsagt burde hørt på Kjærstad.

Selvsagt burde jeg det.

Heldigvis for meg fikk jeg ikke dumme meg ut særlig lenge. For gode venninner vet hva som er godt for deg, selv når du ikke innser det selv. Noen bøker er det liksom meningen at man skal lese. Denne er en slik bok. En sånn en som er god for deg.

5 kommentarer

Filed under Lesegodis

5 responses to “Gourmetnoveller

  1. Jeg fikk denne anbefalt på Fagforumsmøte før jul… Skjønner at det ei ei bok jeg burde lese…

    Så mange bøker, så liten tid.

  2. leselama

    Ja, der sa du det… alt man har lyst til å lese… og alt man ikke rekker over. *sukk*

    Vi får la lysta råde og la resten fare, så blir vi sikkert fornøyde uansett. 😉

  3. Denne har jeg akkurat lest også, så den får nok en omtale i neste Bokhjørnet. Jeg likte den også godt, men kanskje ikke fullt så godt som deg, tror jeg.

  4. leselama

    Da gleder jeg meg (som vanlig!) til neste Bokhjørnet, Flopsy! Det er alltid ekstra stas å høre andres meninger om ting en har lest selv.

    Jo – disse traff meg veldig. Kanskje har det også noe med at forventningene ikke var skrudd opp noe voldsomt i forkant, men heller motsatt. Jeg hadde jo liksom bestemt meg for ikke å lese disse…
    Altså forventet meg egentlig ikke stort, og trass i dette litt skeptiske i meg til denne boka, så åpnet det seg en verden jeg følte jeg ble sugd inn i. Små, delikate munnfuller av litterære godbiter. Egentlig er det veldig stas å bli overrasket positivt slik.

  5. Tilbaketråkk: Jeg har lest…. “La stå” (Ingvild H. Rishøi) « ~SerendipityCat~

Legg igjen en kommentar

