Så inn i granskau’en bra

Heidi Marie Kriznik - Borte en vinter

Fjerde boka ut i serien «leselama leser seg opp til P2-lytternes Romanpris» skulle endelig – endelig! – vise seg å være full klaff mellom bok og leser. Med forbehold om at Carl Frode Tillers bok, som jeg ennå ikke har lest, er strålende, selvsagt, så er dette min soleklare favoritt. Hvilket sikkert ikke er et godt tegn for Heidi Marie Kriznik, siden mine favoritter sjelden vinner.

Borte en vinter er en bittersøt leseopplevelse. Og jeg elsker bittersøte leseopplevelser av dette slaget. Den minner meg om Ut å stjæle hester av Per Pettersson, eller Levi Henriksen på sitt beste, eller Sigmund Løvåsen sine bøker. Her er det høy granskau-faktor og ensomt bondeland, slitte biler og bjeffende bikkjer. Det er vanlig og uvanlig på en gang.

For dette er fortellingene om de så kalt vanlige menneskene. De som ofte ikke synes, de man nesten ikke ser. De aller vanligste menneskene. Vanlig – og tilsynelatende uinteressante. Men altså; bare tilsynelatende. For dette lodder dypt. Stille og varsomt vist fram, vokser nemlig menneskene i disse bøkene inn i hjerterøttene på leseren – og blir der.

Livet er såre enkelt og uhyre komplisert på en gang. Og det er sikkert dette som rører meg. Hvordan vanlige mennesker får livene sine i hop, tross alt. Hvordan vi alle strever med livet – og stort sett klarer oss.

Ting blir ikke uttalt i denne romanen, det er i det usagte hele den vesentlige handlingen foregår. Det er mellom linjene – og mellom menneskene. Det er en lavmælt, stille bok. En historie om sorg og savn og avmakt. Om sinne, om ensomhet og om levd liv.

Heidi Marie Kriznik makter å formidle stemningsskiftene til jeg-personen i boka til leseren på en troverdig og meget medrivende måte. Kan hende fordi det hele ikke blir overfortalt, men bare satt til skue. Varsomt og stille vist fram. Kan hende er det stillheten i boka som får leseren til å lytte innover i seg selv, og på den måten får oppleve å bli revet med av det som ikke står der, men som allikevel blir fortalt. Forfatteren stoler på leseren som meddikter i så stor grad at dette virkelig blir et vellykket prosjekt.

Jeg ble veldig trist og veldig glad av denne boka. Det var bittersøtt og nydeligvondt. Jeg håper selvsagt den vinner. Det synes jeg den fortjener.

9 kommentarer

Filed under Lesegodis

9 responses to “Så inn i granskau’en bra

  1. Hvis den likner på Ut og stjæle hester tror jeg at jeg skal holde meg langt unna. 😉

  2. leselama

    Ha, ha. Ja, i så fall ble du vel grundig «advart» her?! 😉

  3. Jepp. 😉

    Nåja, det er uansett mange andre bøker jeg må lese først.

  4. Du skriv slik at eg får lyst til å lese. Takk.

  5. leselama

    Det var veldig hyggelig sagt, Avil. Takk tilbake! 🙂

  6. Ingunn

    Du må ikke bestemme deg for favoritt før du har lest Innsirkling, altså. Finfin bok.

  7. leselama

    Det var godt å høre, Ingunn! 🙂 Finfine bøker er stas. Jeg venter i spenning på at biblioteket skal skaffe «Innsirkling» til meg, men akkurat den tar visst litt tid. Kan hende er det et godt tegn? At det er mange som vil lese den, mener jeg. 😉

  8. Tusen takk for tips 🙂
    Jeg elsket boka Ut å stjæle hester av’n Per. Så jeg skal titte etter denne.

    For tiden leser jeg Marions slør. Den er jeg noe lunken til. Jeg ville ikke brukt penger på den en gang til.

  9. leselama

    «Ut å stjæle hester» er vidunderlig vakker, grøftekanten! Denne her er også slik trist-fin. I alle fall synes jeg det.

    «Marions slør» var av et helt annet kaliber, men jeg likte nå den også jeg da. Roy Jacobsen er en forfatter jeg liker svært godt. «Seierherrene» og «Hoggerne» er mine favorittbøker fra den kanten. Jeg er enig i at «Marions slør» ikke helt nådde opp til de to. Allikevel – den hadde definitivt noe ved seg. 😉

Legg igjen en kommentar

