Jeg flyter på hekkbølgen av en god bok

Kafka på stranden - Haruki MurakamiJeg har befunnet meg i en salig tilstand av henrykket fascinasjon de siste dager. Jeg har latt Haruki Murakami fortrylle meg med sine parallellhistorier, sitt overnaturlige univers, sine underfundige tanker og sin hyppige intertekstualitet. Det hele har vært en besnærende lesefest, nesten umulig å ta pauser fra. Kafka på stranden er den tredje boka av Murakami jeg leser på relativt kort tid.

Den første Murakami-boka ut var After dark – en snodig liten sak om en kort, men underlig natt i Tokyo. Snodig historie, men den ga så definitivt mersmak.

Andre bok ut fra Murakami for meg var Norwegian Wood. En nydelig fortelling om ganske triste ting, uten at det ble så veldig leit. Jeg elsket stemninga i den boka – den var vár, direkte og vakker. Også den rar og annerledes. Også den ga mersmak.

Nå er altså 575 sider med 15-årige Kafka Tamura forbi. Og jeg kjenner det godt kunne fortsatt og fortsatt dette. Jeg kjenner jeg kunne tålt 575 sider til med dette. Ja, faktisk. Det er nemlig som om historien om Kafka Tamura bare så vidt har startet. Jeg kjenner jeg gjerne skulle ha fulgt Kafka Tamura videre i livet, og at det er vanskelig å gi slipp på ham i tankene.

Det er med andre ord veldig synd det er forbi, for det har vært et magisk univers å oppholde seg i. Så definitivt min Murakami-favoritt – hittil. For selvsagt – denne ga jo også mersmak.

Jeg kommer definitivt til å lese mer Murakami. Jeg må bare ruge litt over denne først. Kose meg med etterdønningene av en meget godt bok. Flyte litt på hekkbølgen i kjølvannet av boka, og kjenne på oppturen av god litteratur.

Jeg har altså hatt stigning i min Murakami-lesning. Hver bok kjennes stadig bedre enn den forrige. Og det finnes heldigvis mange flere bøker av forfatteren igjen å lese. Tør jeg håpe på at det er flere like gode som denne med Murakamis navn på?

2 kommentarer

Filed under Lesegodis

2 responses to “Jeg flyter på hekkbølgen av en god bok

  1. Ingunn

    Trekkoppfuglen! Du må lese trekkoppfuglen!

  2. leselama

    Jeg lover, Ingunn: jeg skal lese «Trekkoppfuglen». Snart! 🙂

Legg igjen en kommentar

