Mysterieboka

Mysterieboka«Årsbeste?»

Spurte jeg venninna mi, sånn like oppunder jul, der vi satt og dinglet i en bar og oppsummerte året som var like ved å gå over i et nytt.

Hun tenkte lenge og vel, men kom ikke på noe umiddelbart og entydig svar på hvilken bok som hadde gjort størst inntrykk i året som gikk. Så hun tok tenkepause. Og jeg mistenkte henne vel for å ha glemt hele spørsmålet.

Men så kom det en sms. Kort og konsis, men akkurat hva jeg trengte:

Årsbeste: «Balansekunst» av Rohinton Mistry

Det er bare å innrømme først som sist, denne hadde jeg ikke en gang hørt om. Selve forfatternavnet – Mistry – høres jo nesten ut som «mystery», så jeg fant ut at jeg rett og slett bare skulle bestille boka og gå i gang med lesinga uten å finne ut så mye mer om den på forhånd. Det kunne jo bli et slags «ut i det blå»-leseprosjekt. Mysterieboka som jeg sikkert ikke kom til å hate i alle fall, siden ei av mine hjertevenninner hadde den som sin årsbeste. Og vi to har ofte og stadig vekk likt de samme bøkene. Det var derfor ikke et særlig risikabelt prosjekt, følte jeg. Altså:

1. Søk, trykk og bestill.Balansekunst - Rohinton Mistry
2. Vent spent på postmannen.
3. Sett i gang lesinga.
 
I skrivende stund er jeg kommet sånn ca 160 sider ut i boka, hvilket bare er en sped begynnelse på denne historien har jeg forstått. Den varer helt til side 770, og ser ut til å være like sammensatt og fargerik som India selv.

Bak på boka står det:

«Balansekunst er en brutal historie, men den er også sterk, fargerik og vakker og bringer India i fokus på enestående vis. Her skildres kastevesenet og kampen for tilværelsen på en så livfull måte at det er nærliggende å trekke linjen tilbake til forfattere som Dickens og Balzac. Balansekunst er blant de sjeldne bøkene som setter varig preg på leseren.»

Så får vi se da – om det stemmer.

2 kommentarer

Filed under Lesegodis, Midt i boka, Selvopplevd

2 responses to “Mysterieboka

  1. Jannicke

    Er spent på om du liker den! Jeg har også fått denne anbefalt, og den har stått og ventet i bokhylla en stund. Mulig den snart må plukkes opp på ordentlig! 🙂

  2. leselama

    Jeg er spent selv, jeg. 😉

    Har du også fått den anbefalt? Se det, ja! Dette er tydeligvis en bok folk gjerne vil dele med andre.

    Den er bittelitt avskrekkende tykk og omfangsrik, men om den er så god som de sier, så er jo bare det deilig. Også er den jo rimelig lettlest da…

Legg igjen en kommentar

