Leseinspirasjon

Boktips fra andre bloggere...I det siste har jeg lest en del litteratur fra lista mi over «tips fra andre bloggere». Det vil si, bøker jeg har fattet interesse for etter besøk på andre blogger som skriver om litteratur.

Det er alltid spennende å se om boka fenger meg i like stor grad som den har berørt de andre. Det er ofte også spennende å oppleve bøker jeg selv kanskje ville ha mistet i mediamylderet, men som kommer til meg allikevel via disse andre.

Ved å lytte til andres tips, opplever jeg gjerne at jeg finner veien til andre typer bøker enn dem jeg selv umiddelbart ville valgt meg ut. Det utvider min litterære horisont og gjør lesingen min mer variert. Jeg opplever at jeg oftere blir positivt overrasket enn skuffet når jeg hører på disse tipsene. Blogglesing som inspirasjon til annen lesing kan virkelig anbefales.

Jeg føler derfor at jeg bør gi disse gode bloggerne litt «cred», ved å vise til de inspirerende bloggpostene som har medvirket til noen særdeles gode lesestunder den siste tida.

Sist lest var Alt jeg sier er sant av Ellisiv Lindkvist. Tipset om denne uvanlige samlingen av småtekster som tilsammen danner et meget spennende hele, fant jeg her, i bloggen Lighthouse on driftwood der Flopsy stadig har strålende bokhjørner.

Før den leste jeg Forsoningen av Fred Uhlman. En aldeles nydelig liten sak om ungt og vanskelig vennskap i mellomkrigstidens Tyskland. Denne boka er langt større enn sitt format, og jeg håper den finner riktig mange nye lesere. Stor takk til Jorid på bloggen Ord om annet som fikk meg til å lese den etter dette blogginnlegget.

Rett før dette igjen var det Tehme Melck i bloggen Aroundbooks som hadde flere fine innlegg om Aasne Linnestå, men spesielt dette vekket min interesse. Krakow av Aasne Linnestå er noe så uvanlig som «en roman om det å si noe om det som er umulig å si noe om». Vanligvis synes jeg forfatterne er best når de formidler ting mellom linjene – altså lar det vesentlige være underforstått og usagt, men Aasne Linnestå klarer altså det nær sagt umulige – å sette ord på det ordløse.

Fine blogger – fine bøker. Godt slikt finnes.

2 kommentarer

Filed under Andre bloggere, Lesegodis

2 responses to “Leseinspirasjon

  1. Takk for skryt! Kjempehyggelig at noen både leser og liker Bokhjørnet. Det er et nytt like rundt hjørnet, tror jeg- når jeg bare får tid.

    Jeg likte veldig godt «Alt jeg sier er sant», og Linkvist sin blogg er også fin: http://ellisivlindkvist.blogspot.com/

    Det er veldig kjekt å lese det andre skriver om bøker og leseopplevelser, synes jeg. Spennende å høre hva andre tenker om bøker du selv har lest, og kjekt å få tips om bøker som man kanskje ikke ellers hadde oppdaget.

  2. leselama

    Takk for link til Lindkvist-bloggen! Stas! 🙂

    Gleder meg som alltid til nytt Bokhjørnet.

Legg igjen en kommentar

