Sommerfugl i vinterland

Sommerfugl i vinterlandAkkurat nå befinner jeg meg midt i boka Fiat av Jan Chr. Næss. En bok jeg var så heldig å ramle borti i Risør i sommer da jeg egentlig skulle være i lesefri feriemodus sammen med familien – og slettes ikke tenke på bøker i det hele tatt.

Historien i Fiat tar til på den norske landsbygda, i snøføyka, der to – som tidligere kjente hverandre, men egentlig ikke likte hverandre noe særlig – møtes tilfeldig igjen etter mange år uten kontakt. Rammefortellingens Jan opplever slike møter anstrengende:

«Noen ganger, når jeg treffer folk jeg ikke har sett på mange år, kan jeg rammes av en matthet og et energitap ved tanken på å skulle konversere med disse personene. Slik har jeg det nesten bestandig.»

Fiat av Jan Chr. Næss –  Gyldendal, 2004 – side 10.

Og alle dere som nå tenker at dette er enda en norsk samtidsroman om granskau, snø og slitne biler, har bare delvis rett. For dette er bare inngangs-historien, rammefortellingen fra nåtida som skal åpne beretningen om Fred – en australsk aboriginergutt som sammen med sine foreldre emigrerer til Norge sånn rundt 1970 en gang.

Boka spør selv:

«Hvordan kom en australsk aborigin på å emigrere til Norge, av alle de langstrakte, bortgjemte steder verden har å by på?»

Fiat av Jan Chr. Næss –  Gyldendal, 2004 – side 41.

Og svarene rulles opp – etterhvert som fortida avdekkes og handlingen skrider fram. For den egentlige handlingen er fortellingen om Fred – denne australske sommerfuglen i vinterlandet Norge. Annerledesgutten med annerledesfamilien.

Fiat - Jan Chr. NæssUten at det er hovedpoenget i boka, snarere heller bakteppet for en fortelling om oppvekst og identitet. Om hva vi er, og hva vi husker. Om dette med at vi er hva vi husker. I så måte har denne boka mye til felles med den forrige boka jeg leste – W.G. Sebalds Austerlitz – som nettopp utforsker menneskenes vilje til å glemme og vilje til å huske.

Ennå kan jeg ikke uttale meg om boka som helhet, siden jeg bare har lest sånn ca halvparten av den, men hittil er det i alle fall er en riktig forfriskende bok. Annerledes – i ordets absolutt beste forstand.

Legg igjen en kommentar

Filed under Midt i boka

Legg igjen en kommentar

