Det er bare å henge i stroppen

Det er bare å henge i stroppen… med å lese tysk litteratur.

For etter mitt innlegg om litteratur fra Tyskland i januar fikk jeg så mange kreative og hyggelige forslag til utforsking av tysk litteratur, at jeg føler at dette nesten har blitt et slags leseprosjekt for meg i år. Tyskland fortonte seg plutselig som et spennende og interessant – og for meg – uutforsket litterært landskap av mangfold.

Hittil har jeg lest Fred Uhlmans Forsoningen og W.G. Sebalds Austerlitz, og på mange måter fått bekreftet min fordom om at tysk litteratur ofte og gjerne handler om jøder, nazister og Tysklands evinnelige kverning om krigen. Samtidig var begge bøkene – hver på sin måte – gode bøker, som det ikke var mulig ikke å bli berørt av. Ergo er jeg litt slitt mellom ønsket av å lese mer tysk litteratur og redselen for å havne borti en lang rekke med tysk krigslitteratur.

I fortsettelsen av «prosjekt lesing av tysk litteratur», skal jeg derfor mer bevisst prøve å unngå å lese bøker som på ett eller annet vis har Nazi-Tyskland som tema. Jeg tror jeg er mettet med fortellinger om akkurat det, selv om bøkene skulle vise seg å være like gode som de to jeg akkurat har lest.

Judith Hermann - Sommerhus, senereEtter en rask titt i forslagene i kommentarfeltet fra tysklandsinnlegget, falt jeg i første omgang ned på Odas forslag om Judith Hermanns Sommerhus, senere. (Jeg skal innrømme at jeg skummet meg gjennom noen tilfeldige steder i boka for å se om jeg støtte på ordet «jøde» eller «nazist» – for i så fall tror jeg at jeg i det minste hadde ventet en stund med å lese den. Men det så heldigvis greit ut.)

Dermed er jeg i gang med Sommerhus, senere. Den tredje tyske boka i år – i en lang rekke med tysk litteratur… mistenker jeg. Det skal bli spennende.

2 kommentarer

Filed under Lesegodis

2 responses to “Det er bare å henge i stroppen

  1. Høres spennende ut… Selv har jeg en million andre bøker jeg skulle ha lest. 😉

  2. leselama

    Ja, ikke sant? 🙂 Det er alltid så mange uleste bøker der ute… Den deiligste frustrasjonen i verden. 😉

Legg igjen en kommentar

